Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

About me, you and her: Personal pronouns are developmentally preceded by mental state language

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10446966" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10446966 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68081740:_____/23:00564454

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_rtZi~O5yw" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_rtZi~O5yw</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S030500092100091X" target="_blank" >10.1017/S030500092100091X</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    About me, you and her: Personal pronouns are developmentally preceded by mental state language

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Person-referring pronouns in the first and second person (I, your) have been viewed as signs of increasing social understanding in children due to their shifting reference properties. However, they are linguistically complex elements and might depend on general language development. We used longitudinal transcript data from Manchester corpus (12 children aged 2 to 3 years) to examine concurrent and predictive relations between pronouns, general language development (MLU), and social understanding (indexed by the use of mental state language). In the key analysis, social understanding but not general language was found to be a developmental precursor of first-, second- and third-person pronoun mastery. Results suggest that social understanding is needed for acquisition of all person reference, not only in first and second person. Results for first- and third-person pronouns were more similar than for second person, suggesting that social-cognitive demands of person reference go beyond shifting reference of first- and second-person.

  • Název v anglickém jazyce

    About me, you and her: Personal pronouns are developmentally preceded by mental state language

  • Popis výsledku anglicky

    Person-referring pronouns in the first and second person (I, your) have been viewed as signs of increasing social understanding in children due to their shifting reference properties. However, they are linguistically complex elements and might depend on general language development. We used longitudinal transcript data from Manchester corpus (12 children aged 2 to 3 years) to examine concurrent and predictive relations between pronouns, general language development (MLU), and social understanding (indexed by the use of mental state language). In the key analysis, social understanding but not general language was found to be a developmental precursor of first-, second- and third-person pronoun mastery. Results suggest that social understanding is needed for acquisition of all person reference, not only in first and second person. Results for first- and third-person pronouns were more similar than for second person, suggesting that social-cognitive demands of person reference go beyond shifting reference of first- and second-person.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15576S" target="_blank" >GA19-15576S: Prediktivní a adaptivní procesy v dětském jazyce</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Child Language

  • ISSN

    0305-0009

  • e-ISSN

    1469-7602

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    08. 04. 2022

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    1-18

  • Kód UT WoS článku

    000779819100001

  • EID výsledku v databázi Scopus