Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Early linguistic reference to first and second person depends on social understanding as well as language skills: Evidence from Czech 30-month-olds

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F21%3A00538820" target="_blank" >RIV/68081740:_____/21:00538820 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0142723720938898" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0142723720938898</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723720938898" target="_blank" >10.1177/0142723720938898</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Early linguistic reference to first and second person depends on social understanding as well as language skills: Evidence from Czech 30-month-olds

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The early use of first and second person pronouns has been viewed as a sign of emerging social understanding. However, it may also depend on general language development: pronouns do not appear among the first words children acquire. In addition, some languages conjugate verbs for person, and the inflections may thus show similar relations to social understanding and language as pronouns. Very few studies have examined the relations between early person reference on the one hand and both social understanding and language development on the other. The present study used data on spontaneous language transcripts and language tasks from 58 Czech-speaking children aged 30 months to examine the relations between person reference, social understanding, and general language development. Social understanding was estimated from children's use of the mental state language (MSL). The results confirm that both MSL and general language development show unique relations to person reference with pronouns as well as verbs.

  • Název v anglickém jazyce

    Early linguistic reference to first and second person depends on social understanding as well as language skills: Evidence from Czech 30-month-olds

  • Popis výsledku anglicky

    The early use of first and second person pronouns has been viewed as a sign of emerging social understanding. However, it may also depend on general language development: pronouns do not appear among the first words children acquire. In addition, some languages conjugate verbs for person, and the inflections may thus show similar relations to social understanding and language as pronouns. Very few studies have examined the relations between early person reference on the one hand and both social understanding and language development on the other. The present study used data on spontaneous language transcripts and language tasks from 58 Czech-speaking children aged 30 months to examine the relations between person reference, social understanding, and general language development. Social understanding was estimated from children's use of the mental state language (MSL). The results confirm that both MSL and general language development show unique relations to person reference with pronouns as well as verbs.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-15123S" target="_blank" >GA16-15123S: Mentální zpracování gramatické a sémantické informace u českých dětí</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    First Language

  • ISSN

    0142-7237

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    109-125

  • Kód UT WoS článku

    000546620000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85087696581