Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Personal Pronouns and Verb Person Inflections: Relations with Linguistic Development and Social Understanding

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10359967" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10359967 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.lingref.com/bucld/41/BUCLD41-13.pdf" target="_blank" >http://www.lingref.com/bucld/41/BUCLD41-13.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Personal Pronouns and Verb Person Inflections: Relations with Linguistic Development and Social Understanding

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The acquisition of personal pronouns, especially first and second person forms, is often challenging for children: they replace them with proper names, make reversal errors, or use the first- and second-person forms interchangeably. This difficulty might be due to the linguistic as well as the social and psychological aspects of person reference. The study examined relations between early mastery of pronouns and various measures of social understanding and language development in 66 30-month-olds acquiring Czech. Pronoun elicitation as well as comprehension tasks were used. In addition, the comprehension of first- and second-person verb inflections was tested. To examine social understanding, we used tasks assessing cooperation, perspective taking and pretend play. The results show that both language development and social understanding contribute to the comprehension and production of person reference, both in pronouns and in verb conjugation.

  • Název v anglickém jazyce

    Personal Pronouns and Verb Person Inflections: Relations with Linguistic Development and Social Understanding

  • Popis výsledku anglicky

    The acquisition of personal pronouns, especially first and second person forms, is often challenging for children: they replace them with proper names, make reversal errors, or use the first- and second-person forms interchangeably. This difficulty might be due to the linguistic as well as the social and psychological aspects of person reference. The study examined relations between early mastery of pronouns and various measures of social understanding and language development in 66 30-month-olds acquiring Czech. Pronoun elicitation as well as comprehension tasks were used. In addition, the comprehension of first- and second-person verb inflections was tested. To examine social understanding, we used tasks assessing cooperation, perspective taking and pretend play. The results show that both language development and social understanding contribute to the comprehension and production of person reference, both in pronouns and in verb conjugation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    BUCLD 41: Proceedings of the 41st annual Boston University Conference on Language Development

  • ISBN

    978-1-57473-176-7

  • ISSN

    1080-692X

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    168-178

  • Název nakladatele

    Cascadilla Press

  • Místo vydání

    Somerville, Massachusetts, USA

  • Místo konání akce

    Boston, USA

  • Datum konání akce

    4. 11. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku