Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Humor a liminalita ve vztahu k profesi učitele

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10448057" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10448057 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hKXGoFZV4~" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hKXGoFZV4~</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1994" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1994</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Humor a liminalita ve vztahu k profesi učitele

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato teoretická studie je příspěvkem k velkému a v české literatuře pravděpodobně stále nedostatečně zastoupenému tématu humoru a jeho role ve škole, výchově a vzdělávání. Jejím cílem je popis možných principů, na základě kterých lze uvažovat o fungování humoru a jimiž lze následně zdůvodnit, proč je pro každého pedagoga nutné o povaze humoru a jeho roli ve škole uvažovat.Ve článku je nejdříve stručně pojednána otázka definování humoru a představena relevantní typologie teorií humoru. Dále je přiblíženo současné bádání o humoru ve školním prostředí, v českém prostoru reprezentované především monografií Humor ve škole Kláry Šeďové. Vybrané závěry z práce Kláry Šeďové jsou poté propojeny s teorií rituálu Victora Turnera a jeho vymezením liminality a communitas, které již vztáhl k tématu humoru Radek Chlup ve svém článku Vtip a náboženství: Posvátno jako mysterium ludicrum et ridiculum!.Syntézou těchto přístupů je pak představen možný směr uvažování o humoru a jeho funkcích, který je následně aplikován na školní prostředí a specifické role, které pedagog v tomto prostředí zastává.

  • Název v anglickém jazyce

    Humour, liminality and their relevance for a teaching profession

  • Popis výsledku anglicky

    This theoretical study is a contribution to the vast and often overlooked topic of humour and its relevance and role in the process of education and school as an institution. The aim of this study is to develop these endeavours and describe the principles relating to a function of humour highly relevant to the aforementioned environment. This will then demonstrate that a reflection on the nature and use of humour is a necessary part of the teaching profession.The study begins with a brief introduction to the issue of defining humour and a relevant typology of theories of humour. Subsequently, current studies on the role of humour in education are discussed, with a special regard to a Czech monograph Humor ve škole by Klára Šeďová. Several conclusions from this work are then combined with the definition of liminality and communitas in the works of Victor Turner and Radek Chlup. All these steps should provide a new perspective on this phenomenon and its functions.In the last part of the study, previous findings are applied to the particularities of school environments and especially to the different roles connected with the profession of a teacher.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    77-94

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus