Humor a liminalita ve vztahu k profesi učitele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10448057" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10448057 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hKXGoFZV4~" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hKXGoFZV4~</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1994" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1994</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Humor a liminalita ve vztahu k profesi učitele
Popis výsledku v původním jazyce
Tato teoretická studie je příspěvkem k velkému a v české literatuře pravděpodobně stále nedostatečně zastoupenému tématu humoru a jeho role ve škole, výchově a vzdělávání. Jejím cílem je popis možných principů, na základě kterých lze uvažovat o fungování humoru a jimiž lze následně zdůvodnit, proč je pro každého pedagoga nutné o povaze humoru a jeho roli ve škole uvažovat.Ve článku je nejdříve stručně pojednána otázka definování humoru a představena relevantní typologie teorií humoru. Dále je přiblíženo současné bádání o humoru ve školním prostředí, v českém prostoru reprezentované především monografií Humor ve škole Kláry Šeďové. Vybrané závěry z práce Kláry Šeďové jsou poté propojeny s teorií rituálu Victora Turnera a jeho vymezením liminality a communitas, které již vztáhl k tématu humoru Radek Chlup ve svém článku Vtip a náboženství: Posvátno jako mysterium ludicrum et ridiculum!.Syntézou těchto přístupů je pak představen možný směr uvažování o humoru a jeho funkcích, který je následně aplikován na školní prostředí a specifické role, které pedagog v tomto prostředí zastává.
Název v anglickém jazyce
Humour, liminality and their relevance for a teaching profession
Popis výsledku anglicky
This theoretical study is a contribution to the vast and often overlooked topic of humour and its relevance and role in the process of education and school as an institution. The aim of this study is to develop these endeavours and describe the principles relating to a function of humour highly relevant to the aforementioned environment. This will then demonstrate that a reflection on the nature and use of humour is a necessary part of the teaching profession.The study begins with a brief introduction to the issue of defining humour and a relevant typology of theories of humour. Subsequently, current studies on the role of humour in education are discussed, with a special regard to a Czech monograph Humor ve škole by Klára Šeďová. Several conclusions from this work are then combined with the definition of liminality and communitas in the works of Victor Turner and Radek Chlup. All these steps should provide a new perspective on this phenomenon and its functions.In the last part of the study, previous findings are applied to the particularities of school environments and especially to the different roles connected with the profession of a teacher.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
77-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—