Kantův pojem transcendentálního ideálu : Pokus o rekonstrukci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10448817" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10448817 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=b~1AGz.vPR" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=b~1AGz.vPR</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337637.2022.15" target="_blank" >10.14712/25337637.2022.15</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kantův pojem transcendentálního ideálu : Pokus o rekonstrukci
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem článku je Kantova kritika přirozené theologie v kapitole "O ideálu čistého rozumu" v Kritice čistého rozumu. Článek se věnuje jen první části této kritiky, ve které Kant rozvíjí pojem Boha jako pojem transcendentálního ideálu a nabízí detailní rekonstrukci Kantova postupu.
Název v anglickém jazyce
The Transcendental Ideal in Kant : A Reconstruction
Popis výsledku anglicky
Kant treats the problem of a philosophical theory of God in two basic steps. First he develops his own understanding of the notion of God by providing the doctrine of the transcendental ideal. Then he proceeds to a critique of three types of the proof of God's existence. Thus, Kant's "deconstruction" of philosophical theology has a positive and a negative part. The present contribution analyses the positive part only, with the aim to supply a detailed reconstruction of Kant's procedure here. The reconstruction proceeds in the following steps. First we have to elucidate Kant's notion of ideal. Following Wolff's differentiation of the three kinds of special metaphysics, Kant distinguishes three basic types of those notions of pure reason which, in an explicit reference to Plato, he names "ideas". It must then be explained why Kant calls the theological idea, unlike the psychological and the cosmological ones, an ideal. My claim is that the difficulty of the chapter on the transcendental ideal derives from the fact that Kant, without adverting to it explicitly yet in accordance with his own methodology, develops one by one three alternative suggestions of how the notion of the transcendental ideal can be approached. These three suggestions are then investigated in three sections where I also attempt to answer the question as to why Kant defines the theological idea to be not only an ideal but also a transcendental one. In conclusion, I provide a reconstruction of Kantʼs explanation of the origin of the notion of the transcendental ideal in pure reason.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Reflexe
ISSN
0862-6901
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
62
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
27-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85144264166