Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fragments of the Body: Woman in Socialist Screen Advertising

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449537" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449537 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aIvPJZKonD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aIvPJZKonD</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2022.2085363" target="_blank" >10.1080/2040350X.2022.2085363</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fragments of the Body: Woman in Socialist Screen Advertising

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The advertising of state socialism is often referred to as a paradox or oxymoron, yet it has produced images that shaped the consumer imagination and consumer values of socialist society. One of the critical topics in Czechoslovak socialist television advertising discourse was using an actor or a model. The socialist values of leveled consumption refused to promote consumption for property and create social distinctions through advertising and consumption. These beliefs fundamentally shaped the image of the body in socialist advertising. In this text, therefore, I discuss how the morality of socialist advertising, together with the evolving gender discourse, supported the methods of hiding, masking, or fragmenting the female body in socialist screen advertising. Based on the analysis of a vast corpus of advertisements, I follow the development of this trend from the 1960s to the 1980s, compare screen advertising with other types of advertising media, and argue that the reason for restraint in the explicit representation of the female body was, among other things, the specific hierarchy of the media in the geography of the consumer imagination of socialist Czechoslovakia.

  • Název v anglickém jazyce

    Fragments of the Body: Woman in Socialist Screen Advertising

  • Popis výsledku anglicky

    The advertising of state socialism is often referred to as a paradox or oxymoron, yet it has produced images that shaped the consumer imagination and consumer values of socialist society. One of the critical topics in Czechoslovak socialist television advertising discourse was using an actor or a model. The socialist values of leveled consumption refused to promote consumption for property and create social distinctions through advertising and consumption. These beliefs fundamentally shaped the image of the body in socialist advertising. In this text, therefore, I discuss how the morality of socialist advertising, together with the evolving gender discourse, supported the methods of hiding, masking, or fragmenting the female body in socialist screen advertising. Based on the analysis of a vast corpus of advertisements, I follow the development of this trend from the 1960s to the 1980s, compare screen advertising with other types of advertising media, and argue that the reason for restraint in the explicit representation of the female body was, among other things, the specific hierarchy of the media in the geography of the consumer imagination of socialist Czechoslovakia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Eastern European Cinema [online]

  • ISSN

    2040-3518

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    16 Jun 2022

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    -

  • Kód UT WoS článku

    000812072500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85132272258