Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3. - 9. ročník základních škol. 1. díl

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454106" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454106 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://cizinci.npi.cz/wp-content/uploads/2022/06/MVM_ZS_3.-9.r._1.dil_final_05_05_2022.pdf" target="_blank" >https://cizinci.npi.cz/wp-content/uploads/2022/06/MVM_ZS_3.-9.r._1.dil_final_05_05_2022.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3. - 9. ročník základních škol. 1. díl

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato práce a diagnostický nástroj ke zjištění jazykové úrovně žáků-cizinců (dva z výstupů níže zmíněného evropského projektu) jsou výjimečným autorským počinem, který je výsledkem pětiletého projektu &quot;Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání - metodická podpora&quot; (APIV A) realizovaném v Národním pedagogickém institutu České republiky (NPI ČR), registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410. Hlavním přínosem publikace je poskytnutí praktického i teoretického zázemí pedagogickým pracovníkům, kteří se v české ZŠ starají o cizince a usilují o co nejrychlejší integraci do školního prostředí. První i druhý díl monografie přispívají zvyšování efektivity vzdělání žáků-cizinců a pozvolnému budování jejich žákovské způsobilosti.První díl metodických a výukových materiálů je zacílen na budování teoretické báze začínajících učitelů a pedagogických pracovníků, kteří svou odbornou činností nezastupitelně pomáhají ve výuce češtiny jako druhého jazyka u žáků-cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Materiál je volně ke stažení, je vytvořen jako příručka s cílem podpořit vzdělávání žáků-cizinců / s OMJ na jazykové úrovni A1–B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, dále SERRJ (ve výuce žáků ve věkové kategorii 3.-5. ročníku jsou materiály zaměřovány na rozvíjení schopností a dovedností do jazykové úrovně B1, ve vyšších ročnících do úrovně B2). První díl obsahuje teoretickou bázi pro výuku češtiny jako druhého jazyka, doporučení pro práci s cizinci, odkazy na další odbornou literaturu, učebnicové materiály a jiné zdroje užitečné pro začínající pedagogy v tomto oboru.Dále obsahuje popis jednotlivých jazykových úrovní v řečových dovednostech čtení, psaní, poslech a mluvení, který je rozlišený pro dvě věkové kategorie 1. –5. ročník a 6. –9. ročník ZŠ. Novinkou této příručky je, že nevychází ze „Společného evropského referenčního rámce pro jazyky“ určeného dospělým mluvčím, nýbrž z „CEFR Companion Volume with New Descriptors for young learners“, pro věkové kategorie 7–10 let a 11–15 let odpovídajících 1. a 2. stupni základního vzdělávání v ČR. Tento zdrojový dokument není v době vzniku publikace přeložen do českého jazyka. To znamená, že „Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3.–9. ročník základních škol“ je první příručkou v oboru češtiny jako druhého jazyka, která je zaměřena na popis jazykových úrovní v ovládání češtiny pro mládež (zohledňují se jejich věková specifika související s kognitivním vývojem a poznáváním světa a zároveň i cílový jazyk čeština). Materiál rovněž obsahuje metodická doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností žáků v češtině (v dovednostech čtení, psaní, poslech a mluvení) a odkazy na profesionální praktickou aplikaci teorie (odkazy jsou vzhledem k cílové skupině tvořeny jako konkrétní příklady s podrobnými metodickými komentáři a doporučeními). Odkazy jsou funkčním propojením s 2. dílem.

  • Název v anglickém jazyce

    We support the learning of Czech by children and pupils of foreigners. Methodological and teaching materials for the 3rd - 9th grade of primary schools. Part 1.

  • Popis výsledku anglicky

    This work and the &quot;diagnostic tool to determine the language level of foreign pupils&quot; is an exceptional authorial achievement (two of the outputs of the European project mentioned below), which is the result of the five-year project &quot;Step-by-Step Common Education and School Support. Implementation of the Action Plan for Inclusive Education - Methodological Support&quot; (APIV A), implemented by the National Pedagogical Institute of the Czech Republic (NPI CR), project registration number: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410. The main contribution of the publication is to provide practical and theoretical background for pedagogical staff who take care of foreigners in Czech primary schools and strive for the fastest possible integration into the school environment. Both the first and the second part of the monograph contribute to increasing the effectiveness of education of foreign pupils and to the gradual building of their pupils competence.The first part of the methodological and teaching materials is aimed at building the theoretical base of beginning teachers and pedagogical staff who, through their professional activities, are essential in teaching Czech as a second language to foreign pupils and pupils with a different mother tongue (OMJ). The material is freely downloadable and has been developed as a guide to support the education of foreign/OMJ pupils at the language level A1-B2 according to the Common European Framework of Reference for Languages (in the teaching of pupils in the age category 3-5, the materials are aimed at developing skills up to language level B1, in higher grades up to level B2). The first volume contains the theoretical basis for teaching Czech as a second language, recommendations for working with foreigners, references to other professional literature, textbook materials and other resources useful for beginning teachers in this field.It also contains descriptions of the individual language levels in the language skills of reading, writing, listening and speaking, which are differentiated for two age categories: grades 1-5 and grades 6-9. The novelty of this manual is that it is not based on the &quot;Common European Framework of Reference for Languages&quot; (CEFR) for adult speakers, but on the &quot;CEFR Companion Volume with New Descriptors for young learners, for ages 7-10 and 11-15 corresponding to the 1st and 2nd level of primary education in the Czech Republic. This source document is not translated into Czech at the time of publication. This means that &quot;We support the acquisition of Czech by children and pupils of foreigners. Methodological and Teaching Materials for Years 3-9 of Primary Schools&quot; is the first handbook in the field of Czech as a Second Language that focuses on the description of language levels in the mastery of Czech for young people (taking into account their age specifics related to cognitive development and cognition of the world, and also taking into account the target language Czech). The matrix also contains methodological recommendations for the development of pupils&apos; communication skills in Czech (in reading, writing, listening and speaking skills) and references to professional practical application of the theory (the references are designed as concrete examples with detailed methodological comments and recommendations, given the target group). The links are a functional link to Part 2.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů