Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Díky, Jirko, že pomáháte..." Spojení rodného jména a vykání v komunikaci českých uživatelů Twitteru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10464841" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10464841 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QBeSgNOSMY" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QBeSgNOSMY</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Díky, Jirko, že pomáháte..." Spojení rodného jména a vykání v komunikaci českých uživatelů Twitteru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá spojením vykání s oslovením rodným jménem v různých typech komunikace na Twitteru, konkrétně tím, jak je tento specifický způsob oslovení užíván 1) v korporátní komunikaci se zákazníky, 2) v tweetech vyjadřujících pozitivní nebo negativní hodnocení, adresáta; v druhém případě je toto oslovení často součástí ironicky míněných promluv. Analyzované příklady dále dokládají, že zdvořilost nominálního a pronominálního oslovení je často spjata s tzv. referenční zdvořilostí, tedy s tím, jak se k dané osobě odkazuje ve 3. os. sg. Analýza také potvrdila, že důležitým faktorem rozhodujícím o tom, zda komunikace je či není považována za zdvořilou, je reciprocita oslovení.

  • Název v anglickém jazyce

    "Thank you, Jirka, for helping..." Combining first names and formal address pronoun in the communication of Czech Twitter users

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with forms of address combining a first name and the 2nd person formal pronoun (similarly to the French Vous) in different types of communication situations on Twitter. It shows how this specific way of addressing is used 1) in corporate communica-tion with customers, 2) in tweets expressing positive or negative evaluation of the addressee, in the latter case often as part of ironically intended statements. It further demonstrates that the politeness of nominal and pronominal address is closely related to so-called referential politeness, i.e., how someone is referred to in the 3rd person singular. The analysis also confirmed that reciprocity is an important principle determining whether a mode of address is considered im/polite.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jazykovědné aktuality

  • ISSN

    1212-5326

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    60

  • Číslo periodika v rámci svazku

    suplementum

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    147-159

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus