Výzkum motivace vyučujících a žáků v jazykovém vyučování: Teorie možných já
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10466756" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10466756 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JlSJ.suhiG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JlSJ.suhiG</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum motivace vyučujících a žáků v jazykovém vyučování: Teorie možných já
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje možný směr ve výzkumu motivace vyučujících a žáků ve vyučování a osvojování jazyků za využití teorie možných já (TMJ). Text v úvodu představuje východiska TMJ, jež se úspěšně etablovala jako teoretický rámec v psychologii, pedagogice i aplikované lingvistice, a navazuje pak na její uplatnění ve výzkumu dvou klíčových aktérů jazykového vyučování - vyučujících a žáků. Nejprve představuje výzkum profesní identity učitelů jazyků a dále se zaměřuje na vybrané studie v aplikované lingvistice, kde seTMJ výrazně prosadila ve zkoumání motivace k učení se cizímu/druhému jazyku. Představením vybraných studií, jež využily TMJ, nastiňuje text možnosti jejího ověření v oblasti vyučování a osvojování češtiny jako druhého jazyka i ve výzkumu osobnosti učitele druhého jazyka (ať už češtiny či jazyka jiného) v českém prostředí, kde byla TMJ dosud využita minimálně.
Název v anglickém jazyce
Possible Selves Theory in Language Learning and Teaching Research
Popis výsledku anglicky
This paper presents a possible direction in research on teacher and learner motivation in language teaching using the possible selves theory (PST), which has successfully established itself as a theoretical framework in psychology, pedagogy, and applied linguistics. The text begins by introducing the background of PST and then proceeds to discuss its application in research on two key agents of the language learning process: the teachers and the learners. First, it examines language teachers' professional identity. Secondly, it introduces PST in applied linguistics, where it has flourished as a framework to explore the motivation to learn a foreign/second language. Previous research has mainly focused on the teaching and learning of English or other major languages. By presenting selected studies that have used PST, the text outlines the possibilities of its validation in the field of teaching Czech as a second language as well as in research on the personality of foreign language teachers (whether Czech or another language) in the Czech environment, which is still waiting for a broader scale use of PST.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
151-162
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—