Aktuální výzvy pro začínající češtináře: vícejazyčnost, autonomie a CLIL
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10488860" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10488860 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14640/24:00137028
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XqhaHLtObj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=XqhaHLtObj</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktuální výzvy pro začínající češtináře: vícejazyčnost, autonomie a CLIL
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zaměřuje na výzvy, kterým mohou čelit začínající učitelé češtiny v jazykově a kulturně rozmanitém prostředí současných tříd. Různorodé spektrum jazykového zázemí žáků vyžaduje odklon od tradičních metod výuky. V reakci na specifika komunikačních potřeb dnešních žáků, ať už rodilých či nerodilých mluvčí češtiny, se článek zabývá vybranými inovativními přístupy v jazykovém vyučování, které mohou posílit inkluzi a zlepšit efektivitu výuky. V kontextu výuky češtiny jako nemateřského jazyka text představuje koncept vícejazyčnosti/plurilingvismu, upozorňuje na principy autonomie žáka, které umožňují žákům aktivně se podílet na procesu učení, a tím zvyšují žákovskou motivaci a zaujetí. Dále článek předkládá uchopení metody obsahově a jazykově propojené výuky (CLIL) v předmětu český jazyk. Cílem článku je nabídnout možnosti přístupů vyučujícím češtiny, kteří se pohybují ve složitých podmínkách vícejazyčných tříd.
Název v anglickém jazyce
Current challenges for novice Czech language teachers: Plurilingualism, autonomy, and CLIL
Popis výsledku anglicky
The text explores novice Czech teachers' challenges in contemporary classrooms' linguistically and culturally diverse environments. The diverse range of learners' linguistic backgrounds requires a shift from traditional teaching methods. Responding to the specific communicative needs of today's learners, both native and non-native speakers of Czech, this article discusses selected innovative approaches in language teaching that can enhance inclusion and improve teaching effectiveness. In teaching Czech as a non-native language, the text introduces the concept of multilingualism/pluralization. Furthermore, it highlights the principles of learner autonomy, which enable learners to participate actively in the learning process, thereby increasing learner motivation and engagement. Finally, the article presents the content and language-integrated learning (CLIL) method in the subject of the Czech language. The article offers stimulating approaches to Czech language teachers dealing with the complex conditions of multilingual classrooms.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EH22_008%2F0004595" target="_blank" >EH22_008/0004595: Za hranice bezpečnosti: role konfliktu v posilování odolnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
121-133
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—