K Machovovu scénickému pojetí lidové ho tance. Od Lašských tanců k londýnské Prodané nevěstě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10467327" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10467327 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6z9pN5j-sW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6z9pN5j-sW</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K Machovovu scénickému pojetí lidové ho tance. Od Lašských tanců k londýnské Prodané nevěstě
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zamýšlí nad vlivy etnografických podnětů domácí meziválečné avantgardy, které utvářely choreografickou práci Saši Machova na příkladu válečné inscenace Smetanovy Prodané nevěsty uvedené v Sadler's Wells Opera, Londýn. Na základě daných pozorování se pokouší rozšířit perspektivu Machovových zkušeností s domácí avantgardou o další poznatky, které se týkají jeho inspirací lidovými tanci, s nimiž se setkal v anglickém prostředí v letech 1943-1945 a které významně přispěly k utváření jeho vize moderního českého baletu v poválečném období. Výzkum prováděný ve sbírkách londýnských paměťových institucí umožnil identifikovat zdroje a dokumenty které starší badatelé neměli k dispozici. Dílčí zdroje nejasné provenience byly identifikovány v domácích sbírkách (Národní muzeum; Městské muzeum Antonína Sovy v Pacově; Národní archiv; Národní knihovna; Památník národního písemnictví).
Název v anglickém jazyce
On Machov's Scenic Conception of Folk Dance: From the Lachian Dances to the London Bartered Bride
Popis výsledku anglicky
The study examines the influences of ethnographic impulses of the domestic interwar avant-garde that shaped Sasha Makhov's choreographic work, using the example of a wartime production of Smetana's The Bartered Bride performed at Sadler's Wells Opera, London. Based on these observations, it attempts to broaden the perspective of Machov's experiences with the domestic avant-garde by adding further insights into his inspirations from folk dances he encountered in the English environment between 1943 and 1945, which contributed significantly to shaping his vision of modern Czech ballet in the post-war period. Research carried out in the collections of London's memory institutions enabled the identification of sources and documents not available to earlier researchers. Partial sources of unclear provenance were identified in domestic collections (National Museum; Antonín Sova City Museum in Pacov; National Archives; National Library; Memorial of National Literature).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GJ18-08260Y" target="_blank" >GJ18-08260Y: “Primitivní” a lidové umění v českém avantgardním divadle: kontext, praxe, teorie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
7-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85169681416