Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Jako historik vím…“: Populistická historie a paradox autority vědy na příkladu života a díla Vlastimila Vondruš

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10470545" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10470545 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=loDiccR6hW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=loDiccR6hW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Jako historik vím…“: Populistická historie a paradox autority vědy na příkladu života a díla Vlastimila Vondruš

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto příspěvku nabízím analýzu děl českého autora Vlastimila Vondrušky, známého svými populárními kriminálními příběhy a romány, na historickém pozadí, které je rámováno debatou o populismu a vzestupu neliberálních politických tendencí ve střední Evropě. Předmětem mého zájmu je způsob, jakým může autor, který explicitně vyjadřuje populistické pojetí rozdílu lid vs. elity, využívat akademické autority a odbornosti, resp. Analýzou Vondruškovy beletrie i jeho knih literatury faktu sleduji rozporuplný postoj, který zastává. Na jedné straně kritizuje akademiky a akademickou obec obecně jako zkorumpovaný obor, který je tlačen pouze peněžními a sobeckými motivy. Na druhé straně využívá vědecké a odborné autority v případě svých postav a své veřejné činnosti ke komentování aktuálních témat. Tvrdím, že tento rozpor není způsoben pouze falešným používáním argumentů a faktů, ale že jde o případ lhářského paradoxu, který je podle mého názoru hlavním atributem populistického diskurzu.V závěrech se zabývám způsoby, jakými historici reagovali na širokou popularitu Vondrušky v české veřejnosti jako autora beletrie i jako komentátora s využitím historických analogií. Tvrdím, že nestačí pouze kritika zaměřená na falešné argumenty a zavádějící fakta, ani nestačí argumentovat proti hodnotám a přesvědčením, které prosazují. Domnívám se, že musíme změnit naše chápání vztahu mezi vědou a společností od lineárního paradigmatu &quot;populární vědy&quot; ke komplexnějšímu participativnímu pojetí společensky angažované vědy, které může řešit populistické výzvy, jimž dnes čelíme.

  • Název v anglickém jazyce

    "As a Historian I know": Populist History and Paradox of Academic Authority in Case of Vlastimil Vondruška's Life and Work

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper I offer an analysis of works by Czech author Vlastimil Vondruška famous for his popular criminal stories and novels with historical background framed by a debate on populism and the rise of iliberal political trends in central Europe. My point of interest is the way how can an author who explicitly expresses populist notion of people vs. elites distinction use the academic authority and expertise respectively. Analysing Vondruška&apos;s both fiction and his non-fiction books I trace the contradictory position that he advocates. On side he criticizes academics and academia in general as a corrupted field that is pushed only by pecuniary and selfish motivations. On the other side he uses scientific and expert authority in case of his characters and his public activity to comment on topical issues. I argue that this contradiction is not only caused by false use of arguments and facts but that it is a case of liar&apos;s paradox which in my view principal attribute of populist discourse.In conclusions I discuss the ways how historians responded to Vondruška&apos;s wide popularity in Czech public both as an author of fiction and as a commentator using historical analogies. I argue that we need not just criticism focused on false arguments and misleading facts nor it is sufficient to argue against the values and beliefs that they advocate. I believe that we have to change our understanding of relation between science and society from linear paradigm of &quot;popular science&quot; to more complex participative concept of societally engaged science that can address the populist challenges we face today.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Moderní dějiny. Časopis pro dějiny 19. a 20. století

  • ISSN

    1210-6860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    107-135

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus