Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Theoretical and Methodological Framework for Studying Video Games and Orientalism

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10474259" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10474259 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11230/23:10474259

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jsRW092BEZ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=jsRW092BEZ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/cyo2.38" target="_blank" >10.1002/cyo2.38</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Theoretical and Methodological Framework for Studying Video Games and Orientalism

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article proposes a theoretical and methodological framework for studying orientalism and representation in video games, grounded in information science, communication studies, game studies, and cultural studies. Utilizing the approaches of critical transculturalism, game production studies, and a newly refined concept of gamevironments, the proposed framework understands video games as hybrid cultural artifacts existing within interconnected technical, socio-cultural, political, economic, and religious spheres. It examines games on three levels: as computational systems encompassing procedural, narrative, and audiovisual layers; as designed by authors encoding worldviews and ideas; and as dynamically interpreted by players. Encompassing the contexts influencing design and reception, this framework enables nuanced analysis of how games perpetuate or challenge orientalist discourses. Methodologically, it integrates techniques from across disciplines to study games&apos; components, creators, audiences, and wider environments. Using Arab and Iranian gaming cultures as an example, this article highlights applying the framework to local productions negotiating global media flows and political constraints. Overall, it aims to offer an expansive and multifaceted toolkit for researching orientalism, representation, and identity construction in video games.

  • Název v anglickém jazyce

    Theoretical and Methodological Framework for Studying Video Games and Orientalism

  • Popis výsledku anglicky

    This article proposes a theoretical and methodological framework for studying orientalism and representation in video games, grounded in information science, communication studies, game studies, and cultural studies. Utilizing the approaches of critical transculturalism, game production studies, and a newly refined concept of gamevironments, the proposed framework understands video games as hybrid cultural artifacts existing within interconnected technical, socio-cultural, political, economic, and religious spheres. It examines games on three levels: as computational systems encompassing procedural, narrative, and audiovisual layers; as designed by authors encoding worldviews and ideas; and as dynamically interpreted by players. Encompassing the contexts influencing design and reception, this framework enables nuanced analysis of how games perpetuate or challenge orientalist discourses. Methodologically, it integrates techniques from across disciplines to study games&apos; components, creators, audiences, and wider environments. Using Arab and Iranian gaming cultures as an example, this article highlights applying the framework to local productions negotiating global media flows and political constraints. Overall, it aims to offer an expansive and multifaceted toolkit for researching orientalism, representation, and identity construction in video games.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50803 - Information science (social aspects)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CyberOrient

  • ISSN

    1804-3194

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    53

  • Strana od-do

    4-56

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus