Moderní audioorální kurz jako úvodní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10489001" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10489001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iJ-3-HyCz7" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iJ-3-HyCz7</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Moderní audioorální kurz jako úvodní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Moderní audioorální kurz je ukázkou dobré praxe, tedy způsobu výuky češtiny jako cizího jazyka zavedeného v intenzivních kurzech na Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Příspěvek nejprve popisuje historická východiska, na nichž je audioorální přístup vystavěn. Jedná se především o společensko-politickou situaci ve Spojených státech a v Evropě v průběhu 20. století, zvýšenou možnost pohybu zboží i osob díky technologickému pokroku, a tím vším způsobenou potřebu ústní komunikace ve více jazycích. Stručně zde popisujeme americkou audio-lingvální metodu výuky jazyků a její evropskou paralelu, metodu strukturně-globální audio-vizuální. Zásadní rysy jejich designu následně nacházíme také u Úvodního audioorálního kurzu (Hronová, 1971) a u Kurzu českého jazyka pro azylanty (Čemusová et al., 2004), které pro nás vytvářejí spojnici mezi zmíněnými metodami výuky jazyků a naším moderním audioorálním kurzem. Popis této vstupní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka se zaměřuje na její základní složky, tedy vizualizaci, práci s výslovností, zapojení drilu, přístup k prezentaci gramatiky a syntaxe. Důležitým bodem je prezentace technické stránky kurzu, která ovlivňuje a usnadňuje jak přípravu výukových a metodických materiálů, tak práci přímo ve výuce i domácí přípravu studentů. Nelze opominout ani nutnou kvalitní přípravu lektorů na výuku v audioorálním typu kurzu. Jako další krok vedoucí ke zhodnocení přínosnosti kurzu je navrženo paměťové testování studentů, dotazování za účelem zjištění jejich postoje a přístupy k tomuto způsobu předávání jazykových znalostí a také dotazování mezi učiteli, kteří jsou hybateli celého procesu a jsou přímo účastni realizace navrženého vstupního audioorálního kurzu.
Název v anglickém jazyce
A Modern Audio-Oral Course as the Introductory Phase of Teaching Czech as a Foreign Language
Popis výsledku anglicky
A Modern Audio-Oral Course is a Showcase of Best Practices in Teaching Czech as a Foreign Language The modern audio-oral course exemplifies best practices in teaching Czech as a foreign language, as implemented in intensive courses at the Institute for Language and Preparatory Studies of Charles University. This paper begins by outlining the historical foundations on which the audio-oral approach is built. These include the socio-political situation in the United States and Europe throughout the 20th century, increased mobility of goods and people due to technological advancements, and the resulting need for oral communication in multiple languages.We briefly describe the American audio-lingual method of language teaching and its European counterpart, the structural-global audio-visual method. Key features of their design are subsequently traced in the Introductory Audio-Oral Course (Hronová, 1971) and the Czech Language Course for Asylum Seekers (Čemusová et al., 2004), which serve as a bridge between these earlier methods and the modern audio-oral course.The description of this introductory phase in teaching Czech as a foreign language focuses on its essential components: visualization, work with pronunciation, the incorporation of drills, and the approach to presenting grammar and syntax. A critical aspect of the course is its technical design, which facilitates and enhances the preparation of instructional and methodological materials, classroom teaching, and students' self-study.Equally important is the thorough preparation of instructors for teaching within the audio-oral framework. As a next step toward evaluating the course's effectiveness, we propose memory testing of students, surveys to assess their attitudes and perceptions of this teaching method, and inquiries among teachers, who are the driving force behind the process and play a direct role in implementing the proposed introductory audio-oral course.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
CASALC Review
ISSN
1804-9435
e-ISSN
2694-9288
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
76-96
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—