Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Moderní audioorální kurz jako úvodní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10489001" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10489001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iJ-3-HyCz7" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iJ-3-HyCz7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Moderní audioorální kurz jako úvodní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moderní audioorální kurz je ukázkou dobré praxe, tedy způsobu výuky češtiny jako cizího jazyka zavedeného v intenzivních kurzech na Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy. Příspěvek nejprve popisuje historická východiska, na nichž je audioorální přístup vystavěn. Jedná se především o společensko-politickou situaci ve Spojených státech a v Evropě v průběhu 20. století, zvýšenou možnost pohybu zboží i osob díky technologickému pokroku, a tím vším způsobenou potřebu ústní komunikace ve více jazycích. Stručně zde popisujeme americkou audio-lingvální metodu výuky jazyků a její evropskou paralelu, metodu strukturně-globální audio-vizuální. Zásadní rysy jejich designu následně nacházíme také u Úvodního audioorálního kurzu (Hronová, 1971) a u Kurzu českého jazyka pro azylanty (Čemusová et al., 2004), které pro nás vytvářejí spojnici mezi zmíněnými metodami výuky jazyků a naším moderním audioorálním kurzem. Popis této vstupní fáze výuky češtiny jako cizího jazyka se zaměřuje na její základní složky, tedy vizualizaci, práci s výslovností, zapojení drilu, přístup k prezentaci gramatiky a syntaxe. Důležitým bodem je prezentace technické stránky kurzu, která ovlivňuje a usnadňuje jak přípravu výukových a metodických materiálů, tak práci přímo ve výuce i domácí přípravu studentů. Nelze opominout ani nutnou kvalitní přípravu lektorů na výuku v audioorálním typu kurzu. Jako další krok vedoucí ke zhodnocení přínosnosti kurzu je navrženo paměťové testování studentů, dotazování za účelem zjištění jejich postoje a přístupy k tomuto způsobu předávání jazykových znalostí a také dotazování mezi učiteli, kteří jsou hybateli celého procesu a jsou přímo účastni realizace navrženého vstupního audioorálního kurzu.

  • Název v anglickém jazyce

    A Modern Audio-Oral Course as the Introductory Phase of Teaching Czech as a Foreign Language

  • Popis výsledku anglicky

    A Modern Audio-Oral Course is a Showcase of Best Practices in Teaching Czech as a Foreign Language The modern audio-oral course exemplifies best practices in teaching Czech as a foreign language, as implemented in intensive courses at the Institute for Language and Preparatory Studies of Charles University. This paper begins by outlining the historical foundations on which the audio-oral approach is built. These include the socio-political situation in the United States and Europe throughout the 20th century, increased mobility of goods and people due to technological advancements, and the resulting need for oral communication in multiple languages.We briefly describe the American audio-lingual method of language teaching and its European counterpart, the structural-global audio-visual method. Key features of their design are subsequently traced in the Introductory Audio-Oral Course (Hronová, 1971) and the Czech Language Course for Asylum Seekers (Čemusová et al., 2004), which serve as a bridge between these earlier methods and the modern audio-oral course.The description of this introductory phase in teaching Czech as a foreign language focuses on its essential components: visualization, work with pronunciation, the incorporation of drills, and the approach to presenting grammar and syntax. A critical aspect of the course is its technical design, which facilitates and enhances the preparation of instructional and methodological materials, classroom teaching, and students&apos; self-study.Equally important is the thorough preparation of instructors for teaching within the audio-oral framework. As a next step toward evaluating the course&apos;s effectiveness, we propose memory testing of students, surveys to assess their attitudes and perceptions of this teaching method, and inquiries among teachers, who are the driving force behind the process and play a direct role in implementing the proposed introductory audio-oral course.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CASALC Review

  • ISSN

    1804-9435

  • e-ISSN

    2694-9288

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    76-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus