Učitelé učitelů: profesní dráhy a pojetí výuky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10489304" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10489304 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/knihy/kasikova-ucitele-ucitelu-profesni-drahy-a-pojeti-vyuky-30943" target="_blank" >https://karolinum.cz/knihy/kasikova-ucitele-ucitelu-profesni-drahy-a-pojeti-vyuky-30943</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelé učitelů: profesní dráhy a pojetí výuky
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha Učitelé učitelů je věnována kvalitativnímu zkoumání pojetí profese vysokoškolských učitelů připravujících budoucí učitele ZŠ a SŠ a jejich kariérních příběhů a akademických drah. A to s hlavním zaměřením na akademiky věnující se výuce pedagogiky, psychologie a oborových didaktik. Je složena z teoretických studií a z řady různě rozsáhlých výzkumných sond sledujících výše uvedená zaměření. Respondenty byli vysokoškolští pedagogové, ale též jejich studenti aktuální i bývalí. Při výzkumu byly využity zejména rozhovory, dále pozorování i metody typu volné psaní strukturované základními otázkami. Zaměření sond a jejich výsledky se ubírají různými směry. Kromě vážných zamyšlení nad (i společenskými) hodnotami profese učitele učitelů a jejími potenciály pro změnu věcí se sondy dotýkají i velmi osobních profesních zájmů, radostí a strastí, hledání sebe samého v této roli či kritiky akademických poměrů. Klíčová témata procházející zjištěními jsou "hledání optimálního modelu vlastní pedagogické práce", "řešení (nikdy nekončícího) problému ve vztahu teorie a praxe v učitelském vzdělání" a též "vztah vědy, výzkumu a současně praktického učitelského úkolu při přípravě budoucích kantorů".
Název v anglickém jazyce
Teachers of teachers: career paths and approaches to teaching
Popis výsledku anglicky
The book Teachers of Teachers is dedicated to a qualitative exploration of the professional identity of university educators who train future primary and secondary school teachers, as well as their career stories and academic trajectories. The main focus is on academics specializing in the teaching of pedagogy, psychology, and subject didactics. It comprises theoretical studies and a series of research probes of varying scope, all addressing these focal areas. The respondents included university educators as well as their current and former students. The research primarily employed interviews, along with observations and methods such as free writing guided by key questions. The focus and outcomes of the probes take various directions. In addition to serious reflections on the (including societal) values of the profession of teacher educators and its potential for transformative change, the probes also touch on highly personal professional interests, joys and challenges, self-discovery in this role, and critiques of academic conditions. Key themes running through the findings include "the search for the optimal model of one's own pedagogical work," "addressing the (never-ending) issue of the relationship between theory and practice in teacher education," and "the relationship between science, research, and the practical teaching task in the preparation of future educators."
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-246-5848-3
Počet stran knihy
238
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—