Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10490245" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10490245 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text používá formát filosofického dialogu k zodpovídání otázky, proč a jak vyučovat filosofii. V dialogu autoři v první řadě vysvětlují problémově a kompetenčně orientovanou výuku filosofie a zamýšlejí se nad možnostmi a výzvami spojenými s těmito přístupy. Souhrnně lze říci, že autoři obhajují kompetenčně a problémově orientovanou výuku jako možnosti, které jsou nejsmysluplnější pro studující a které jim pomáhají optimálně se rozhodovat a rozvíjet schopnosti argumentace, interpretace, komunikace a reflexe. Text se rovněž zamýšlí nad rozdílem mezi filosofickým a kritickým myšlením či nad významem historicky orientovaných kurzů pro výuku filosofie. Popisuje také zdroje možného napětí mezi různými přístupy k výuce filosofie a způsoby, jak lze tato napětí překonávat v rámci komplexních vzdělávacích programů. V závěru autoři navrhují několik praktických kroků, které by mohly zkvalitnit výuku filosofie v České republice, a to od vývoje materiálů, které by vyučujícím umožnily kvalitně a přehledně vyučovat problémově orientované kurzy, přes empirické ověřování jejich efektivity, až po začlenění zážitkových prvků do výuky filosofie jako takové.

  • Název v anglickém jazyce

    Why and How to Teach Philosophy Not Only at High School, or Teaching Philosophy as the Care of the Soul

  • Popis výsledku anglicky

    The text applies the format of philosophical dialogue to the question of why and how to teach philosophy. In the dialogue, the authors primarily explain problem- and competence-oriented philosophy teaching and reflect on the opportunities and challenges associated with these approaches. Overall, the authors advocate competence- and problem-oriented teaching as the most meaningful options for the students, helping them to make optimal choices and to develop their skills of argumentation, interpretation, communication, and reflection. At the same time, the text reflects on the difference between philosophical and critical thinking or the relevance of historically oriented courses for philosophy education. It also describes sources of possible tensions between different approaches to the teaching of philosophy and how these tensions may be overcome within the frameworks of comprehensive curricula. Finally, the authors propose a series of practical steps that could improve the quality of philosophy teaching in the Czech Republic, ranging from the development of materials that would enable Czech teachers to teach problem-oriented courses in a high-quality and well-organised manner, to empirical validation of their effectiveness, or to the inclusion of experiential elements into the teaching of philosophy itself.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Péče o duši. Sborník k jubileu Štěpána Špinky

  • ISBN

    978-80-7298-633-0

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    301-320

  • Počet stran knihy

    380

  • Název nakladatele

    Oikúmené

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly