Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10490245" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10490245 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši
Popis výsledku v původním jazyce
Text používá formát filosofického dialogu k zodpovídání otázky, proč a jak vyučovat filosofii. V dialogu autoři v první řadě vysvětlují problémově a kompetenčně orientovanou výuku filosofie a zamýšlejí se nad možnostmi a výzvami spojenými s těmito přístupy. Souhrnně lze říci, že autoři obhajují kompetenčně a problémově orientovanou výuku jako možnosti, které jsou nejsmysluplnější pro studující a které jim pomáhají optimálně se rozhodovat a rozvíjet schopnosti argumentace, interpretace, komunikace a reflexe. Text se rovněž zamýšlí nad rozdílem mezi filosofickým a kritickým myšlením či nad významem historicky orientovaných kurzů pro výuku filosofie. Popisuje také zdroje možného napětí mezi různými přístupy k výuce filosofie a způsoby, jak lze tato napětí překonávat v rámci komplexních vzdělávacích programů. V závěru autoři navrhují několik praktických kroků, které by mohly zkvalitnit výuku filosofie v České republice, a to od vývoje materiálů, které by vyučujícím umožnily kvalitně a přehledně vyučovat problémově orientované kurzy, přes empirické ověřování jejich efektivity, až po začlenění zážitkových prvků do výuky filosofie jako takové.
Název v anglickém jazyce
Why and How to Teach Philosophy Not Only at High School, or Teaching Philosophy as the Care of the Soul
Popis výsledku anglicky
The text applies the format of philosophical dialogue to the question of why and how to teach philosophy. In the dialogue, the authors primarily explain problem- and competence-oriented philosophy teaching and reflect on the opportunities and challenges associated with these approaches. Overall, the authors advocate competence- and problem-oriented teaching as the most meaningful options for the students, helping them to make optimal choices and to develop their skills of argumentation, interpretation, communication, and reflection. At the same time, the text reflects on the difference between philosophical and critical thinking or the relevance of historically oriented courses for philosophy education. It also describes sources of possible tensions between different approaches to the teaching of philosophy and how these tensions may be overcome within the frameworks of comprehensive curricula. Finally, the authors propose a series of practical steps that could improve the quality of philosophy teaching in the Czech Republic, ranging from the development of materials that would enable Czech teachers to teach problem-oriented courses in a high-quality and well-organised manner, to empirical validation of their effectiveness, or to the inclusion of experiential elements into the teaching of philosophy itself.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Péče o duši. Sborník k jubileu Štěpána Špinky
ISBN
978-80-7298-633-0
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
301-320
Počet stran knihy
380
Název nakladatele
Oikúmené
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—