Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Is It Possible Not to Teach Philosophy? A Pocket Roadmap through Theories of History and History Education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA2502M3S" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A2502M3S - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://apcz.umk.pl/RF/article/view/46404" target="_blank" >https://apcz.umk.pl/RF/article/view/46404</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.12775/RF.2024.08" target="_blank" >10.12775/RF.2024.08</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Is It Possible Not to Teach Philosophy? A Pocket Roadmap through Theories of History and History Education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Knowledge of philosophy is commonly imparted in various philosophy courses, and the teaching process may take multiple forms, ranging from a historical overview to interdisciplinary approaches. However, the theoreticians of education across different subjects and disciplines often turn to philosophy, and they adopt some philosophical assumptions about their field to set up warranted goals and methods of teaching, delineate subject matter, and identify skills they hope to impart. Due to this process involving lengthy theoretical discussions and intellectual exchanges, teachers pass on specific philosophical attitudes even if they are not explicitly teaching philosophy. This paper examines an intersection between history education and philosophy in particular. The focus is on philosophical theories of history that history educators directly address. The paper navigates a specific roadmap portraying the development of the philosophical approaches to the knowledge of the past, discusses diverging traditions, and shows their potential contribution to reaching educational goals.

  • Název v anglickém jazyce

    Is It Possible Not to Teach Philosophy? A Pocket Roadmap through Theories of History and History Education

  • Popis výsledku anglicky

    Knowledge of philosophy is commonly imparted in various philosophy courses, and the teaching process may take multiple forms, ranging from a historical overview to interdisciplinary approaches. However, the theoreticians of education across different subjects and disciplines often turn to philosophy, and they adopt some philosophical assumptions about their field to set up warranted goals and methods of teaching, delineate subject matter, and identify skills they hope to impart. Due to this process involving lengthy theoretical discussions and intellectual exchanges, teachers pass on specific philosophical attitudes even if they are not explicitly teaching philosophy. This paper examines an intersection between history education and philosophy in particular. The focus is on philosophical theories of history that history educators directly address. The paper navigates a specific roadmap portraying the development of the philosophical approaches to the knowledge of the past, discusses diverging traditions, and shows their potential contribution to reaching educational goals.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propedeutika kritického myšlení a mediální gramotnosti ve výuce dějepisu na středních školách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ruch Filozoficzny

  • ISSN

    0035-9599

  • e-ISSN

    2545-3173

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    107-123

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85191562129