Philosophy of Historiography and the Potential of History Education
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F23%3AA2402KB8" target="_blank" >RIV/61988987:17250/23:A2402KB8 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/03222111filozofia.2023.78.3.3.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/03222111filozofia.2023.78.3.3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/filozofia.2023.78.3.3" target="_blank" >10.31577/filozofia.2023.78.3.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Philosophy of Historiography and the Potential of History Education
Popis výsledku v původním jazyce
Philosophers of historiography are constantly trying to answer the question about the nature of historical practice. However, various philosophical conceptions are often sought out by theoreticians of history education who require an- swering the very same question to utilise history’s potential in achieving didactic goals. This paper seeks to explore three different philosophical conceptions of historiography and their potential for passing on crucial skills of critical thinking and media literacy. It will be shown that despite the competitive nature of vastly different philosophical schools of thought, they all can offer valuable incentives for history educators if they are willing to abandon some dogmas that have originated in the philosophy of historiography itself
Název v anglickém jazyce
Philosophy of Historiography and the Potential of History Education
Popis výsledku anglicky
Philosophers of historiography are constantly trying to answer the question about the nature of historical practice. However, various philosophical conceptions are often sought out by theoreticians of history education who require an- swering the very same question to utilise history’s potential in achieving didactic goals. This paper seeks to explore three different philosophical conceptions of historiography and their potential for passing on crucial skills of critical thinking and media literacy. It will be shown that despite the competitive nature of vastly different philosophical schools of thought, they all can offer valuable incentives for history educators if they are willing to abandon some dogmas that have originated in the philosophy of historiography itself
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60300 - Philosophy, Ethics and Religion
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propedeutika kritického myšlení a mediální gramotnosti ve výuce dějepisu na středních školách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
180-193
Kód UT WoS článku
000953765500003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85153476618