Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Philosophy of Historiography and the Potential of History Education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F23%3AA2402KB8" target="_blank" >RIV/61988987:17250/23:A2402KB8 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/03222111filozofia.2023.78.3.3.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/03222111filozofia.2023.78.3.3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/filozofia.2023.78.3.3" target="_blank" >10.31577/filozofia.2023.78.3.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Philosophy of Historiography and the Potential of History Education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Philosophers of historiography are constantly trying to answer the question about the nature of historical practice. However, various philosophical conceptions are often sought out by theoreticians of history education who require an- swering the very same question to utilise history’s potential in achieving didactic goals. This paper seeks to explore three different philosophical conceptions of historiography and their potential for passing on crucial skills of critical thinking and media literacy. It will be shown that despite the competitive nature of vastly different philosophical schools of thought, they all can offer valuable incentives for history educators if they are willing to abandon some dogmas that have originated in the philosophy of historiography itself

  • Název v anglickém jazyce

    Philosophy of Historiography and the Potential of History Education

  • Popis výsledku anglicky

    Philosophers of historiography are constantly trying to answer the question about the nature of historical practice. However, various philosophical conceptions are often sought out by theoreticians of history education who require an- swering the very same question to utilise history’s potential in achieving didactic goals. This paper seeks to explore three different philosophical conceptions of historiography and their potential for passing on crucial skills of critical thinking and media literacy. It will be shown that despite the competitive nature of vastly different philosophical schools of thought, they all can offer valuable incentives for history educators if they are willing to abandon some dogmas that have originated in the philosophy of historiography itself

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60300 - Philosophy, Ethics and Religion

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propedeutika kritického myšlení a mediální gramotnosti ve výuce dějepisu na středních školách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filozofia

  • ISSN

    0046-385X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    180-193

  • Kód UT WoS článku

    000953765500003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85153476618