VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA25038K5" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A25038K5 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419" target="_blank" >https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/dd2023-1-2-1" target="_blank" >10.5817/dd2023-1-2-1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE
Popis výsledku v původním jazyce
Přítomná studie usiluje přispět do diskuze o podobě výuky dějepisu na středních školách. Ty jsou v nejnovějších výročních zprávách České školní inspekce opakovaně kritizovány z přílišné orientace na předávání obsahu, namísto pěstování obecných kompetencí. Výchozím bodem analýzy je pojem vysvětlení, jak ho prezentují kurikulární dokumenty a didaktická literatura. Stejný pojem má současně mnohem zásadnější úlohu v teoriích filosofů historie, kteří pro něj navrhují konkrétnější podoby. Studie tak ve stručnosti vyloží pojetí vysvětlení podle C. G. Hempela, L. J. Goldsteina a H. Whitea a pro každé z nich navrhne potenciální téma a scénář modelové hodiny, která by vyhověla znění platného kurikula. Ukazuje se, že vysvětlení filosofů historie jsou komplexnější povahy než didaktická pojetí a lze je využít pro návrh modelových úloh. Závěrem je vznesena otázka, zda mohou být myšlenky filosofů historie užitečné i v posledním trendu, kterým je rozvoj konkretizované historické gramotnosti.
Název v anglickém jazyce
EXPLANATION AS A DIDACTIC TOOL IN SECONDARY SCHOOL TEACHING
Popis výsledku anglicky
The present study aims to contribute to the debate on the nature of history teaching in secondary schools. In the latest annual reports of the Czech School Inspection, the schools are repeatedly criticised for being too focused on the transmission of content instead of the cultivation of general competences. The starting point of the analysis is the notion of explanation as presented in curriculum documents and didactic literature. The same concept has a much more fundamental role in the theories of philosophers of historiography, who propose more concrete formulations for it. Thus, the study will briefly outline the notion of explanation according to C. G. Hempel, L. J. Goldstein and H. White, and for each of them will propose a potential topic and scenario of a model lesson that would comply with the formulation of the current curriculum. It turns out that the explanations of the philosophers of history are more complex in nature than didactic concepts and can be used to design model tasks. Finally, the question is raised whether the ideas of the philosophers can be useful in the latest trend, which is the development of concretized historical literacy.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propedeutika kritického myšlení a mediální gramotnosti ve výuce dějepisu na středních školách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dějiny a dějepis
ISSN
2788-113X
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
7-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—