Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O zdrženlivosti, bezmoci a měřítku přezkumu zřízení obecní šatlavy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494690" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494690 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O zdrženlivosti, bezmoci a měřítku přezkumu zřízení obecní šatlavy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Oprávnění obcí, krajů, ale též profesních komor a vysokých škol samostatně spravovat své záležitostí je v Česku přikládán velký význam. Mimořádný význam práva na samosprávu můžeme v první řadě vyčíst z Ústavy. Ačkoliv jde o úpravu stručnou, jejíž text se dále omezuje na samosprávu územní, vlastní hlava a zařazení do úvodních ustanovení svědčí ve prospěch navrženého tvrzení. Někteří autoři jej i proto označují za podstatnou náležitost ve smyslu čl. 9 odst. 2 Ústavy. Na podústavní úrovni pak toto právo doprovází hojné množství předpisů. Nebudeme-li se omezovat na platné právo, zjistíme, že samosprávná tradice na našem území sahá alespoň do poloviny 19. století, pokud ne do hlubin středověku. Nelze přehlédnout ani široký společensko-politický význam komunálních voleb či obsazování akademických míst. V nadnárodním měřítku tvrzení podtrhuje nevídaně spletitá mapa obcí na jinak malém státním území.Zvláštní role práva na samosprávu se taktéž odráží v soudních sporech dotýkajících se činnosti samosprávných společenství. Aby se toto právo nestalo bezobsažným, může stát do samosprávy zasahovat jen v nezbytných případech a jen předepsaným způsobem. To platí i pro moc soudní, která musí být vůči samosprávě do určité míry shovívavá ve svém rozhodování. Výsledkem nemusí být jenom &quot;přehlédnutí drobných nezákonností&quot; v podobě příliš nízké ceny prodávaného obecního majetku, ale také specifické posuzování formální i obsahové kvality obecně závazných vyhlášek či úplná výluka ze soudní pravomoci. Právě rozhodování soudů a způsoby, jimiž se soudy snaží dostát zdrženlivosti a přenechat samosprávám prostor pro vlastní úvahu, budou hlavním předmětem mého příspěvku. Kde leží hranice tohoto &quot;manévrovacího prostoru&quot;? Přenechávají soudy (a zákonodárce) samosprávě dostatečný prostor? Nejdynamičtější a nejprozkoumanější oblast samosprávy - územní samosprávu přitom budu srovnávat s rozhodováním v jiných oblastech, a to na vybraných příkladech z judikatury Ústavního soudu i správních soudů. Kromě územních plánů, odvolávání z akademických funkcí a kvalit obecně závazných vyhlášek bude pozornost věnována i &quot;upřeným&quot; právům zastupitelů, která ostře kontrastují s rozsáhlou ochranou poskytovanou občanům v obdobném postavení. Ačkoliv se odlišný přístup judikatury opírá o závěry právní teorie, o správnosti přístupu existují pochybnosti. Jsou odůvodněné?

  • Název v anglickém jazyce

    On the restraint, powerlessness and scale of the review of the establishment of a municipal closet

  • Popis výsledku anglicky

    The right of municipalities, regions, but also professional chambers and universities to manage their affairs independently is given great importance in the Czech Republic. The extraordinary importance of the right to self-government can be seen first and foremost in the Constitution. Although it is a brief regulation, the text of which is further limited to territorial self-government, the title itself and its inclusion in the introductory provisions support the proposed statement. For this reason, some authors also refer to it as an essential element within the meaning of Article 9(2) of the Constitution. At the sub-constitutional level, then, this right is accompanied by a plethora of regulations. If we do not limit ourselves to the law in force, we find that the self-government tradition in our territory goes back at least to the mid-19th century, if not to the depths of the Middle Ages. Nor can we overlook the broad socio-political significance of local elections or the filling of academic posts. On a transnational scale, the claim is underscored by an unprecedentedly intricate map of municipalities in an otherwise small national territory.The special role of the right to self-government is also reflected in litigation affecting the activities of self-governing communities. In order to prevent this right from becoming contentless, the state may interfere in self-government only in necessary cases and only in a prescribed manner. This also applies to the judiciary, which must be somewhat lenient in its decision-making towards self-government. The result may be not only the &apos;overlooking of minor illegalities&apos; in the form of too low a price for municipal property sold, but also a specific assessment of the formal and substantive quality of generally binding ordinances or a complete exclusion from judicial jurisdiction. It is the courts&apos; decision-making and the ways in which the courts try to exercise restraint and leave local governments room for discretion that will be the main focus of my paper. Where do the limits of this &apos;room for manoeuvre&apos; lie? Do the courts (and the legislature) leave sufficient room for self-government? I will compare the most dynamic and most researched area of self-government - local self-government - with decision-making in other areas, using selected examples from the case law of the Constitutional Court and administrative courts. In addition to zoning plans, removal from academic posts and the quality of generally binding ordinances, attention will be paid to the &quot;denied&quot; rights of councillors, which contrast sharply with the extensive protection afforded to similarly situated citizens. Although the different approach of the case law is based on the conclusions of legal theory, there are doubts about the correctness of the approach. Are they justified?

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    69-79

  • Počet stran knihy

    170

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly