Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F11%3A10104132" target="_blank" >RIV/00216208:11230/11:10104132 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje dosud málo zmapovanému fenoménu tzv. šikany učitelů ze strany žáků na základních školách v České republice. Agrese vůči pedagogům, která naplňuje parametry šikanování, je specifi ckým a stále se zvyšujícím jevem. Článek vymezuje příčinytohoto problému z perspektiv nejdůležitějších zainteresovaných aktérů (pedagogů, žáků, rodičů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a odborníků na problematiku vzdělávání a šikany). Dále analyzuje názory a postoje skupiny expertů (odborníků na vzdělávání a problematiku šikanování, ředitelů základních škol a zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) k možným variantám řešení problému. Metodologie studie zahrnuje Delphi analýzu, hloubkové rozhovory a skupinové diskuse. Závěry studie poukazují na rozdíly v nahlížení na příčiny šikany učitelů jednotlivými aktéry a upozorňují na fakt, že zdaleka ne ve všech možných navrhovaných variantách řešení panuje mezi dotázanými experty shoda.
Název v anglickém jazyce
Teacher-Targeted Bullying: Opinions of Selected Agents about Causes and Possible Solutions to the Problem of Primary School Pupils'' Aggression Toward Teachers
Popis výsledku anglicky
The paper deals with a not much observed phenomenon called bullying of teachers by pupils from primary schools in the Czech Republic. Such aggression is a problem which is specifi c and increasing. The paper identifies the causes of this problem from theperspectives of key stakeholders (teachers, pupils, parents, Ministry of Education, Youth and Sports and experts in the fi eld of education and bullying). It also analyzes the opinions and attitudes to possible solutions of the problem in perspectives of a group of experts (experts in the fi eld of education and bullying, headmasters of primary schools and representatives of Ministry of Education, Youth and Sports). The methodology is based on Delphi analysis, in-depth interviews and group discussions.The study''s fi ndings point to diff erences in regarding causes of bullying of teachers by stakeholders questioned and it also points out that not all ways of solving the problems are being seen congruently.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium [on-line]
ISSN
1213-7499
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
20-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—