Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konstrukce subjektivity v tištěném mediálním textu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F14%3A10290398" target="_blank" >RIV/00216208:11230/14:10290398 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://lingvistikapraha.ff.cuni.cz/sbornik/2014/Klabikova_LP2014.pdf" target="_blank" >http://lingvistikapraha.ff.cuni.cz/sbornik/2014/Klabikova_LP2014.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konstrukce subjektivity v tištěném mediálním textu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek je zaměřen na problematiku konstrukce jazykové subjektivity a projevů přítomnosti autorského subjektu v textu, a to na příkladu kvalitativní analýzy dvou publicistických textů, českého a francouzského komentáře s politickou tematikou. Představuje také v teoretické rovině některé lingvistické a mediálněteoretické pří- stupy k jazykové subjektivitě, resp. objektivitě v psaném (tištěném) mediálním textu, přičemž vychází zejména z teorií frankofonní analýzy diskurzu (zaměřené především na lingvistické pojetí a "vědy o jazyce"), která je v tomto kontextu v našem prostředí oproti pojetí anglofonnímu stále menšinová. Přístup, který se zaobírá promluvovou perspektivou (ve frankofonní vědě známou jako énonciation), je v těsném styku s pragmalingvistickými východisky: záměrností a cílem komunikace, emocionalitou a argumentativností projevu atd. Významnými proměnnými jsou v tomto pojetí zejména modalizátory, polyfonní perspektiva textu, intertextualita a interdiskuzivita a význam užití

  • Název v anglickém jazyce

    Construction of subjectivity in the printed media text

  • Popis výsledku anglicky

    The study concentrates on the area of language subjectivity construction and of effects of the author-subject presence in the text. It is illustrated on an example of a qualitative analysis of two journalistic texts: Czech and French political commentary. The author in the study also shortly lists some theoretical linguistics and theory of media approaches to the language subjectivity in printed media while at the same time building the analysis on the knowledge of the French theory discourse analysis (concentrating on the so called language sciences). The approach to the communication perspective (énonciation) is closely connected to the pragmalinguistics paradigms: the intentions and the purpose of the communication, emotionality and argumentativeness of the address. There are several very important variables in this approach: modalizators, polyphonic perspective of the text, intertextuality, interdiscoursiveness and the importance of the use of connectors for the overall tone (purpo

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Lingvistika Praha 2014: sborník příspěvků

  • ISBN

  • ISSN

    1805-9988

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    1-11

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    10. 4. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku