Konstrukce subjektivity v tištěném mediálním textu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F14%3A10290398" target="_blank" >RIV/00216208:11230/14:10290398 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lingvistikapraha.ff.cuni.cz/sbornik/2014/Klabikova_LP2014.pdf" target="_blank" >http://lingvistikapraha.ff.cuni.cz/sbornik/2014/Klabikova_LP2014.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konstrukce subjektivity v tištěném mediálním textu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je zaměřen na problematiku konstrukce jazykové subjektivity a projevů přítomnosti autorského subjektu v textu, a to na příkladu kvalitativní analýzy dvou publicistických textů, českého a francouzského komentáře s politickou tematikou. Představuje také v teoretické rovině některé lingvistické a mediálněteoretické pří- stupy k jazykové subjektivitě, resp. objektivitě v psaném (tištěném) mediálním textu, přičemž vychází zejména z teorií frankofonní analýzy diskurzu (zaměřené především na lingvistické pojetí a "vědy o jazyce"), která je v tomto kontextu v našem prostředí oproti pojetí anglofonnímu stále menšinová. Přístup, který se zaobírá promluvovou perspektivou (ve frankofonní vědě známou jako énonciation), je v těsném styku s pragmalingvistickými východisky: záměrností a cílem komunikace, emocionalitou a argumentativností projevu atd. Významnými proměnnými jsou v tomto pojetí zejména modalizátory, polyfonní perspektiva textu, intertextualita a interdiskuzivita a význam užití
Název v anglickém jazyce
Construction of subjectivity in the printed media text
Popis výsledku anglicky
The study concentrates on the area of language subjectivity construction and of effects of the author-subject presence in the text. It is illustrated on an example of a qualitative analysis of two journalistic texts: Czech and French political commentary. The author in the study also shortly lists some theoretical linguistics and theory of media approaches to the language subjectivity in printed media while at the same time building the analysis on the knowledge of the French theory discourse analysis (concentrating on the so called language sciences). The approach to the communication perspective (énonciation) is closely connected to the pragmalinguistics paradigms: the intentions and the purpose of the communication, emotionality and argumentativeness of the address. There are several very important variables in this approach: modalizators, polyphonic perspective of the text, intertextuality, interdiscoursiveness and the importance of the use of connectors for the overall tone (purpo
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Lingvistika Praha 2014: sborník příspěvků
ISBN
—
ISSN
1805-9988
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
1-11
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
10. 4. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—