Mezinárodní výzkum kompetencí dospělých PIAAC: hlavní zjištění a implikace pro vzdělávací politiku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F15%3A10311880" target="_blank" >RIV/00216208:11230/15:10311880 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/15:10311880
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3705/pdf_strakova" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3705/pdf_strakova</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-509" target="_blank" >10.5817/PedOr2015-4-509</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezinárodní výzkum kompetencí dospělých PIAAC: hlavní zjištění a implikace pro vzdělávací politiku
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této přehledové studie je představit výzkum PIAAC, shrnout základní zjištění z tohoto výzkumu z hlediska České republiky a diskutovat možné implikace pro vzdělávací politiku. Zároveň rozebíráme, jak výsledky výzkumu PIAAC doplňují poznatky získanéz výzkumu PISA, TIMSS a dalších. Klademe si přitom otázku, zda (a co) přináší nad rámec těchto výzkumů. V první části studie je popsána metodologie a základní charakteristika výzkumu PIAAC. Ve druhé části popisujeme výsledky českých dospělých v mezinárodním srovnání. Ve třetí části vybíráme některá zásadní zjištění výzkumu PIAAC. V závěrečné části pak diskutujeme implikace těchto zjištění pro nastavení vzdělávací politiky. Výzkum PIAAC potvrdil některá zjištění z předcházejících výzkumů PISA a TIMSS, například vysokou míru podmíněnosti kompetencí socioekonomickým statusem v České republice. Jiné závěry z těchto výzkumů ovšem nepotvrdil. Ukázalo se například, že výsledky mladých Češek a Čechů ve věku 16-25 let (kam spadá kohorta z výzkum
Název v anglickém jazyce
Adult Skills Surveys PIAAC: basic findings and implications for educational policy
Popis výsledku anglicky
The aim of this review article is to describe Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC), summarize the basic findings and discuss possible implications for educational policy in the Czech Republic. We also discuss to what extent results from PIAAC complement empirical evidence from PISA, TIMSS and similar students' assessments. We ask whether (and what) PIAAC reveal beyond these research projects. The article starts with description of PIAAC methodology and it basic features. Second, we describe the results of the Czech population vis-a-vis other countries involved in the assessment. Third, we focus upon several core findings of PIAAC. In the final part we discuss implications of the findings for educational policy in theCzech Republic. PIAAC has confirmed several findings, revealed in PISA and TIMSS, e.g. strong impact of socio-economic background upon students' performance. Other findings, however, rather contradicted PISA and TIMSS. For instance, it w
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
509-527
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—