Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Other Things Being Equal: Comparing Literacies in the Czech and Slovak Republics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10395919" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10395919 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/19:10395919

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kDHzMZ8rXj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kDHzMZ8rXj</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1086/703869" target="_blank" >10.1086/703869</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Other Things Being Equal: Comparing Literacies in the Czech and Slovak Republics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Large-scale international assessments, such as PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) or PISA (Programme for International Student Assessment), have heightened interest in the comparative analysis of factors influencing the formation of skills and their change over time. However, such comparison has been hindered by substantial differences in contexts that can only be partially controlled in statistical analysis (e.g., cultural, social, or geographical factors particular to jurisdictions). In this article, we analyze a &quot;natural experiment,&quot; trends in the development of learning outcomes in the Czech and Slovak Republics following the dissolution of the joint state in 1993. The analysis is theoretically based on an age cohort-period framework. We find that in both countries, PISA results are closely related to the future abilities of the particular age cohort (as measured in PIAAC), which supports the thesis that education has a long-lasting effect. Although both countries followed similar trajectories, we find that some noticeable trends can be explained by different policies following dissolution of the joint state.

  • Název v anglickém jazyce

    Other Things Being Equal: Comparing Literacies in the Czech and Slovak Republics

  • Popis výsledku anglicky

    Large-scale international assessments, such as PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) or PISA (Programme for International Student Assessment), have heightened interest in the comparative analysis of factors influencing the formation of skills and their change over time. However, such comparison has been hindered by substantial differences in contexts that can only be partially controlled in statistical analysis (e.g., cultural, social, or geographical factors particular to jurisdictions). In this article, we analyze a &quot;natural experiment,&quot; trends in the development of learning outcomes in the Czech and Slovak Republics following the dissolution of the joint state in 1993. The analysis is theoretically based on an age cohort-period framework. We find that in both countries, PISA results are closely related to the future abilities of the particular age cohort (as measured in PIAAC), which supports the thesis that education has a long-lasting effect. Although both countries followed similar trajectories, we find that some noticeable trends can be explained by different policies following dissolution of the joint state.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50602 - Public administration

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Comparative Education Review

  • ISSN

    0010-4086

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    418-438

  • Kód UT WoS článku

    000478067600007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85067014727