Children as Cosmopolitan Citizens: Reproducing and Challenging Cultural Hegemony
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F21%3A10428817" target="_blank" >RIV/00216208:11230/21:10428817 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=f.1QmaQJrL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=f.1QmaQJrL</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18251/ijme.v23i2.2269" target="_blank" >10.18251/ijme.v23i2.2269</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Children as Cosmopolitan Citizens: Reproducing and Challenging Cultural Hegemony
Popis výsledku v původním jazyce
The article argues that although digital and social media provide space and means for children's cosmopolitan citizenship, the tendency to reproduce cultural and ethnic stereotypes and prejudice prevalent in mainstream media can limit their capability and willingness to act and think as such. Drawing upon qualitative participatory research conducted with more than seventy children living in the Czech Republic, the article explores how their media practice reproduced cultural hegemony. The paper ultimately argues that multicultural education and media education can together support children in reflecting on and challenging cultural hegemony, while at the same time potentially contribute to their transnational participation and cooperation with the use of digital and social media.
Název v anglickém jazyce
Children as Cosmopolitan Citizens: Reproducing and Challenging Cultural Hegemony
Popis výsledku anglicky
The article argues that although digital and social media provide space and means for children's cosmopolitan citizenship, the tendency to reproduce cultural and ethnic stereotypes and prejudice prevalent in mainstream media can limit their capability and willingness to act and think as such. Drawing upon qualitative participatory research conducted with more than seventy children living in the Czech Republic, the article explores how their media practice reproduced cultural hegemony. The paper ultimately argues that multicultural education and media education can together support children in reflecting on and challenging cultural hegemony, while at the same time potentially contribute to their transnational participation and cooperation with the use of digital and social media.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000253" target="_blank" >TL01000253: Multikulturní život a vzdělávání dětských prosumerů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Multicultural Education
ISSN
1934-5267
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
23-44
Kód UT WoS článku
000693450900002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85114322137