Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Buddhist Style in Consumer Culture: From Aesthetics to Emotional Patterns

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F21%3A10435747" target="_blank" >RIV/00216208:11230/21:10435747 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pT_iTk9D7X" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pT_iTk9D7X</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/18748929-20211488" target="_blank" >10.1163/18748929-20211488</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Buddhist Style in Consumer Culture: From Aesthetics to Emotional Patterns

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper contributes to the sociological theorization of religious lifestyles in consumer culture, analyzing one of its most important identity markers: style. Based on a three-year comparative ethnographic research project into five convert Buddhist organizations in France and the Czech Republic, it finds that style is expressed through aesthetics with its adornment practices apparent in everyday life materialization of Buddhist symbols. The stylistic dimension is also found in practitioners&apos; attitudes towards Buddhism, as they may use the discourse of taste. Moreover, Buddhist style stands for the collective, coherent, and systematic emotional patterns expressed in Buddhist symbols, individual and collective experiences, and the ethics and behavior they display in everyday life. The paper also explores how this style is adapted to the educated, middle-class, city-dweller practitioners and how it respects dynamics of consumer culture with its emphasis on identity, style, and values of well-being, authenticity, and personal development.

  • Název v anglickém jazyce

    The Buddhist Style in Consumer Culture: From Aesthetics to Emotional Patterns

  • Popis výsledku anglicky

    This paper contributes to the sociological theorization of religious lifestyles in consumer culture, analyzing one of its most important identity markers: style. Based on a three-year comparative ethnographic research project into five convert Buddhist organizations in France and the Czech Republic, it finds that style is expressed through aesthetics with its adornment practices apparent in everyday life materialization of Buddhist symbols. The stylistic dimension is also found in practitioners&apos; attitudes towards Buddhism, as they may use the discourse of taste. Moreover, Buddhist style stands for the collective, coherent, and systematic emotional patterns expressed in Buddhist symbols, individual and collective experiences, and the ethics and behavior they display in everyday life. The paper also explores how this style is adapted to the educated, middle-class, city-dweller practitioners and how it respects dynamics of consumer culture with its emphasis on identity, style, and values of well-being, authenticity, and personal development.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Religion in Europe

  • ISSN

    1874-8910

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    28-54

  • Kód UT WoS článku

    000730221200002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85113780110