Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Include me out : theatre as sites of resistance to right-wing populism in Estonia, the Czech Republic and Hungary

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10417354" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10417354 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=a.n7bM_MMG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=a.n7bM_MMG</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/14682761.2020.1834258" target="_blank" >10.1080/14682761.2020.1834258</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Include me out : theatre as sites of resistance to right-wing populism in Estonia, the Czech Republic and Hungary

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper lifts the curtain on the cross-fertilization of political resistance and theatre performance in three post-socialist countries - Estonia, the Czech Republic, and Hungary - by focusing on how theatre can function as sites of resistance to right-wing populism from a cross-cultural perspective. The argument is that theatre performance can function as a critical platform that engages strategies from popular culture to reveal the voices of those who are silenced by populist institutions and actors. Although resistance to populism through critical cultural production is very seldom addressed in academic studies dedicated to Central and Eastern Europe, we claim that theatre can illuminate fresh modes of political action and critical knowledge about world politics. The impetus for this study is Angela Marino&apos;s claim that &apos;populism is inseparable from the embodied, relational, and material aesthetics of performance.&apos; Thus, this paper focuses on contemporary theatrical performances that are put to the opposite end, namely to resist the cultural essentialism put forth by the right-wing populist entrepreneurs in Central and Eastern Europe.

  • Název v anglickém jazyce

    Include me out : theatre as sites of resistance to right-wing populism in Estonia, the Czech Republic and Hungary

  • Popis výsledku anglicky

    This paper lifts the curtain on the cross-fertilization of political resistance and theatre performance in three post-socialist countries - Estonia, the Czech Republic, and Hungary - by focusing on how theatre can function as sites of resistance to right-wing populism from a cross-cultural perspective. The argument is that theatre performance can function as a critical platform that engages strategies from popular culture to reveal the voices of those who are silenced by populist institutions and actors. Although resistance to populism through critical cultural production is very seldom addressed in academic studies dedicated to Central and Eastern Europe, we claim that theatre can illuminate fresh modes of political action and critical knowledge about world politics. The impetus for this study is Angela Marino&apos;s claim that &apos;populism is inseparable from the embodied, relational, and material aesthetics of performance.&apos; Thus, this paper focuses on contemporary theatrical performances that are put to the opposite end, namely to resist the cultural essentialism put forth by the right-wing populist entrepreneurs in Central and Eastern Europe.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50601 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Theatre and Performance

  • ISSN

    1468-2761

  • e-ISSN

    1468-2761

  • Svazek periodika

    42

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    196-212

  • Kód UT WoS článku

    000580605500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85134933517