Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adopting an Orphaned Platform: The Second Life of the Sharp MZ-800 in Czechoslovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10435098" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10435098 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.2307/j.ctv24650dc.8" target="_blank" >https://doi.org/10.2307/j.ctv24650dc.8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv24650dc.8" target="_blank" >10.2307/j.ctv24650dc.8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adopting an Orphaned Platform: The Second Life of the Sharp MZ-800 in Czechoslovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Based on oral history interviews, archival material, and paratextual analysis, the chapter chronicles the second life of the Japanese Sharp MZ-800 8-bit computer in late 1980s and early 1990s Czechoslovakia and investigates the practices and meanings that emerged around this machine in the local do-it-yourself community. Despite its incompatibility with major platforms at the time and its relative obscurity in the rest of the world, Czechoslovak users made it into a formidable gaming machine by producing around 200 ports of existing games and dozens of original titles. The chapter uses this case to argue that despite the deepening globalization, 1980s Europe was a loosely interconnected patchwork of distinctly local markets and user communities that adopted (mostly) foreign technologies and adapted them to their own needs and ambitions.

  • Název v anglickém jazyce

    Adopting an Orphaned Platform: The Second Life of the Sharp MZ-800 in Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    Based on oral history interviews, archival material, and paratextual analysis, the chapter chronicles the second life of the Japanese Sharp MZ-800 8-bit computer in late 1980s and early 1990s Czechoslovakia and investigates the practices and meanings that emerged around this machine in the local do-it-yourself community. Despite its incompatibility with major platforms at the time and its relative obscurity in the rest of the world, Czechoslovak users made it into a formidable gaming machine by producing around 200 ports of existing games and dozens of original titles. The chapter uses this case to argue that despite the deepening globalization, 1980s Europe was a loosely interconnected patchwork of distinctly local markets and user communities that adopted (mostly) foreign technologies and adapted them to their own needs and ambitions.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Perspectives on the European videogame

  • ISBN

    978-94-6372-622-1

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    91-110

  • Počet stran knihy

    236

  • Název nakladatele

    Amsterdam University Press

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly