Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Keeping the Spectrum Alive: Platform Fandom in a Time of Transition

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F17%3A10336872" target="_blank" >RIV/00216208:11230/17:10336872 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Keeping the Spectrum Alive: Platform Fandom in a Time of Transition

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Fans have traditionally been defined in relation to various kinds of media content, such as books, films, TV shows or digital games. However, the relationship of many user communities to hardware artifacts and computer brands can also be described in terms of fandom, e.g. people have been described as &quot;Nintendo fanboys&quot;. Using an example from 1980s Czechoslovakia, this chapter focuses on the moments when home computer users switch platforms and argues that platform transition is a complex process on both individual and social level, involving the questions of community, technicity, brand loyalty, and nostalgia. The chapter draws from the 1990-1995 issues of ZX Magazine, other contemporary sources and interviews with users active in that era. It shows how 8-bit computers, 16-bit machines, and platform transition were portrayed and defined in the 1990s Czechoslovakia, and how the transition was experienced by the authors of games for 8-bit platforms.

  • Název v anglickém jazyce

    Keeping the Spectrum Alive: Platform Fandom in a Time of Transition

  • Popis výsledku anglicky

    Fans have traditionally been defined in relation to various kinds of media content, such as books, films, TV shows or digital games. However, the relationship of many user communities to hardware artifacts and computer brands can also be described in terms of fandom, e.g. people have been described as &quot;Nintendo fanboys&quot;. Using an example from 1980s Czechoslovakia, this chapter focuses on the moments when home computer users switch platforms and argues that platform transition is a complex process on both individual and social level, involving the questions of community, technicity, brand loyalty, and nostalgia. The chapter draws from the 1990-1995 issues of ZX Magazine, other contemporary sources and interviews with users active in that era. It shows how 8-bit computers, 16-bit machines, and platform transition were portrayed and defined in the 1990s Czechoslovakia, and how the transition was experienced by the authors of games for 8-bit platforms.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives

  • ISBN

    978-1-138-67967-2

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    57-74

  • Počet stran knihy

    242

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    New York

  • Kód UT WoS kapitoly