Přetížení ředitelé. Kdo by je měl odbřemenit?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10447615" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10447615 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxeSh.RkjP" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxeSh.RkjP</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-1-5" target="_blank" >10.5817/PedOr2022-1-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přetížení ředitelé. Kdo by je měl odbřemenit?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem empirické studie je zjistit, od koho ředitelé očekávají odbřemenění v provozních záležitostech školy a v jakých oblastech potřebu odbřemenění pociťují nejvíce, a přispět tak ke kvalitnímu nastavení školské politiky. V první části jsou obsažena teoretická východiska pro důležitost konceptu pedagogického leadershipu a je proveden úvod do problematiky českého decentralizovaného regionálního školství. Druhá a třetí část obsahuje metodologii a operacionalizaci základních pojmů a charakteristiku respondentů. Čtvrtá a pátá část představují výsledky empirické studie, a to za účelem představení východisek k v závěru formulovaným doporučením k modelu středního článku vzdělávací soustavy. V šesté části následuje diskuse limitů studie a v sedmé shrnutí a závěr pro tvůrce politik. Studie empiricky dokládá významnou potřebu poskytnout ředitelům základních škol podporu v oblasti provozních záležitostí školy a vůli ředitelů nechat se plně odbřemenit od administrace veřejných zakázek a větších investičních projektů. Závěrem je na bázi zjištění navrhnut model podpory školám vycházející z role obcí ve vzdělávacím systému, který může sloužit jako inspirace zamýšlenému střednímu článku podpory škol.
Název v anglickém jazyce
Overloaded principals. Who should relieve them?
Popis výsledku anglicky
This empirical study aims to bring a better knowledge of principals' needs so that their support can be better targeted. In the first part there, the theoretical basis for the need of pedagogical leadership is introduced together with the description of the Czech decentralised regional education system. Following this, the methodology, operationalization of basic terms and the characteristics of the sample are described. The fourth and fifth parts introduce outputs of the empirical study. The fourth part introduces principals' attitudes to education system settings and to their potential modifications. The fifth part is dedicated to the evaluation of a needed support in the fields of pedagogical and administrational school matters. Then, the discussion of limits and the conclusions for policy makers follow. The study shows there is a great need to provide support to principals, especially in the area of administration. The principals seem to be willing to be freed from the administration of public procurements and from larger investment projects. The paper concludes with a model of support for schools in which municipalities play a key role, and which can serve as an inspiration for the planned middle layer of support for schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50602 - Public administration
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
5-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—