Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Media literacy education nurturing civic participation of disadvantaged youth, or not?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10447261" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10447261 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6l_7ZbZuHM" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6l_7ZbZuHM</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17439884.2022.2051046" target="_blank" >10.1080/17439884.2022.2051046</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Media literacy education nurturing civic participation of disadvantaged youth, or not?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    There has been active debate in recent years whether media literacy education can or even should nurture civic participation. Despite a growing number of theoretical and empirical studies, the question remains unanswered. This paper contributes to the debate with participatory action research conducted with vocational school students in the Czech Republic. Seventeen students aged 17-19 took part in the study over the course of three months. They received weekly interventions applying the citizenship model of media literacy and focusing on &apos;create&apos;, &apos;reflect&apos;, and &apos;act&apos; competences. The research and educational intervention turned out to be a positive learning experience for students, which exceeded the originally expected outcome. The project found that the students&apos; immediate media literacy in these competences improved. However, the enhancement of their long-term civic participation remained questionable. This study argues for a student-centered, school-routines-breaking, and hands-on approach to media literacy education supporting civic participation of disadvantaged youth.

  • Název v anglickém jazyce

    Media literacy education nurturing civic participation of disadvantaged youth, or not?

  • Popis výsledku anglicky

    There has been active debate in recent years whether media literacy education can or even should nurture civic participation. Despite a growing number of theoretical and empirical studies, the question remains unanswered. This paper contributes to the debate with participatory action research conducted with vocational school students in the Czech Republic. Seventeen students aged 17-19 took part in the study over the course of three months. They received weekly interventions applying the citizenship model of media literacy and focusing on &apos;create&apos;, &apos;reflect&apos;, and &apos;act&apos; competences. The research and educational intervention turned out to be a positive learning experience for students, which exceeded the originally expected outcome. The project found that the students&apos; immediate media literacy in these competences improved. However, the enhancement of their long-term civic participation remained questionable. This study argues for a student-centered, school-routines-breaking, and hands-on approach to media literacy education supporting civic participation of disadvantaged youth.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Learning, Media and Technology

  • ISSN

    1743-9884

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    48

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    372-386

  • Kód UT WoS článku

    000772335000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85127089384