Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The vertical and horizontal dimensions in the social construction of leadership: A case study on the social media followers of the Croatian politicians Zoran Milanovic and Miro Bulj

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10471806" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10471806 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VNFMdKE~Pb" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VNFMdKE~Pb</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/17427150231202557" target="_blank" >10.1177/17427150231202557</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The vertical and horizontal dimensions in the social construction of leadership: A case study on the social media followers of the Croatian politicians Zoran Milanovic and Miro Bulj

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This research examines the social construction of political leadership by social media followers of two Croatian politicians, president Zoran Milanovic, and the mayor of Sinj, Miro Bulj, within the context of celebrity politics and populism. Through the interaction between theory and analysis, we integrate elements that construct leadership into what we distinguish as vertical (extraordinary) and horizontal (ordinary) dimensions, adding populism as an element of both dimensions. This analysis is grounded in the qualitative content analysis of 20 interviews with the two politicians&apos; Facebook followers, empirically showing that neither one of the elements is dominating the construction of leadership, putting the focus on the importance of the balance between the dimensions of verticality and horizontality, with modesty allowing for the mediation between the extraordinary and the ordinary. Equally important is the followers position that a perfect balance between verticality and horizontality (and a perfect leader) cannot be achieved. In short, leadership is shown to be paradoxical but not contradictory, as it is an always imperfect reconciliation of the horizontal and vertical dimensions.

  • Název v anglickém jazyce

    The vertical and horizontal dimensions in the social construction of leadership: A case study on the social media followers of the Croatian politicians Zoran Milanovic and Miro Bulj

  • Popis výsledku anglicky

    This research examines the social construction of political leadership by social media followers of two Croatian politicians, president Zoran Milanovic, and the mayor of Sinj, Miro Bulj, within the context of celebrity politics and populism. Through the interaction between theory and analysis, we integrate elements that construct leadership into what we distinguish as vertical (extraordinary) and horizontal (ordinary) dimensions, adding populism as an element of both dimensions. This analysis is grounded in the qualitative content analysis of 20 interviews with the two politicians&apos; Facebook followers, empirically showing that neither one of the elements is dominating the construction of leadership, putting the focus on the importance of the balance between the dimensions of verticality and horizontality, with modesty allowing for the mediation between the extraordinary and the ordinary. Equally important is the followers position that a perfect balance between verticality and horizontality (and a perfect leader) cannot be achieved. In short, leadership is shown to be paradoxical but not contradictory, as it is an always imperfect reconciliation of the horizontal and vertical dimensions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Leadership

  • ISSN

    1742-7150

  • e-ISSN

    1742-7169

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    530-548

  • Kód UT WoS článku

    001066553800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85171359148