Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

What Changed During COVID-19? How the COVID-19 Crisis Changed Parental Perceptions and Practices Related to Children's Internet Use in Five European Countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10473786" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10473786 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=75gQPR8.PF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=75gQPR8.PF</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    What Changed During COVID-19? How the COVID-19 Crisis Changed Parental Perceptions and Practices Related to Children's Internet Use in Five European Countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The COVID-19 lockdown saw an increased reliance on digital technology for children, which might have called for changes in parental mediation practices. The present study aimed at analyzing the extent to which such changes took place, their predictors, and their differences across countries. Data were collected from 2,412 parents and 2,412 children in Austria, Ireland, Norway, Portugal, and Romania. Results showed that on average 48.3% of parents used mediation practices with the same frequency as before the lockdown, while 38% applied more mediation. Both active and restrictive mediation were predicted by children&apos;s time online, parents&apos; worry about risks, parents&apos; technology fatigue, and parent-child involvement. Furthermore, restrictive mediation was predicted by risks encountered online by children, while active mediation was predicted also by children&apos;s excessive Internet use. Differences in parental mediation changes were observed across countries.

  • Název v anglickém jazyce

    What Changed During COVID-19? How the COVID-19 Crisis Changed Parental Perceptions and Practices Related to Children's Internet Use in Five European Countries

  • Popis výsledku anglicky

    The COVID-19 lockdown saw an increased reliance on digital technology for children, which might have called for changes in parental mediation practices. The present study aimed at analyzing the extent to which such changes took place, their predictors, and their differences across countries. Data were collected from 2,412 parents and 2,412 children in Austria, Ireland, Norway, Portugal, and Romania. Results showed that on average 48.3% of parents used mediation practices with the same frequency as before the lockdown, while 38% applied more mediation. Both active and restrictive mediation were predicted by children&apos;s time online, parents&apos; worry about risks, parents&apos; technology fatigue, and parent-child involvement. Furthermore, restrictive mediation was predicted by risks encountered online by children, while active mediation was predicted also by children&apos;s excessive Internet use. Differences in parental mediation changes were observed across countries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Communication

  • ISSN

    1932-8036

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuveden

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    6198-6221

  • Kód UT WoS článku

    001111205800004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85177059973