Jak si budeme pamatovat válku? Novinářská fotografie ve vztahu formování paměti a vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10478832" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10478832 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G.0lSa8ao0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G.0lSa8ao0</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak si budeme pamatovat válku? Novinářská fotografie ve vztahu formování paměti a vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Fotografie jsou jedním z médií, skrze které dochází k utváření naší paměti. Astrid Erll je vidí jako "znak pro minulost" a fungují jako záchytný bod pro definici historických událostí. Podílejí se i na vytváření post-paměti, kdy se stávají mostem mezi jednotlivými generacemi. Tento proces popsala Marianne Hirsch na případu holocaustu, děje se tak ale i dnes. Ze snímků, které definují podobné události, se může stát mýtus, jenž následně utváří jejich vizuální podobu. S tou se pak setkávají například studenti ve výuce. S příchodem digitálního věku se sdílení fotografií prohloubilo a zjednodušilo. Média mají dlouhodobě vliv na generování historie společnosti a na to, jak dochází k její reprezentaci a připadné distribuci. Podílejí se na vytváření historického obrazu, který se dostane až k dětem. Novinářské fotografie ilustrují v učebnicích výklad druhé světové války nebo konfliktu ve Vietnamu a možná také jednou události na Ukrajině. Do styku s nimi však nepřichází jenom ve škole, ale také na sociálních sítích. Tento článek se zabývá utvářením paměti skrze ikonické novinářské fotografie na příkladu válečných konfliktů a jejich použití ve vzdělávání a informovanosti dětí a mládeže.
Název v anglickém jazyce
How will we remember the war? Journalistic photography in the relationship between memory formation and education
Popis výsledku anglicky
Photography is one of the mediums through which we form our memory. Astrid Erll sees it as a "sign for the past" and a clue for defining historical events. It is also involved in creating postmemory, becoming a bridge between generations. Marianne Hirsch described this process in the case of the Holocaust, but it still happens today. Images that define similar events can become myths that shape their visual form. That is how historical events are seen, even by students in the classroom. In the digital age, photo sharing has become more accessible. The media have a long-lasting influence on the generation of a society's history and how it is represented and distributed. They are involved in creating an image that reaches children. Journalistic photographs illustrate the interpretation of the Second World War, the Vietnam conflict in textbooks, and one-day events in Ukraine. However, it is not only at school that they come into contact with them, but also on social media. This paper explores the shaping of memory through iconic journalistic photographs, using wartime conflicts as an example, and its subsequent use in education and awareness raising for children and young people.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
87-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—