Performance funding of universities and its impacts on accountability: the case of the Czech Republic and Slovakia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10469409" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10469409 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14560/24:00135184
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iRVP8AmJ2s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=iRVP8AmJ2s</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/14719037.2023.2253463" target="_blank" >10.1080/14719037.2023.2253463</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Performance funding of universities and its impacts on accountability: the case of the Czech Republic and Slovakia
Popis výsledku v původním jazyce
Our goal was to analyse the effects of performance funding in the specific conditions of Czech and Slovak institutions of higher education, based on the assumption that the key motive for introducing performance funding is to increase accountability. The article confirms that NPM tools still co-exist with other reform trajectories and framings and provides a detailed explanation of how performance funding schemes work in financing higher education-based science in selected transition countries. Finally, we observe that the effects of performance funding on accountability differ depending on the funding parameters and context. We also identified forms of adaptation not previously reported in the literature.
Název v anglickém jazyce
Performance funding of universities and its impacts on accountability: the case of the Czech Republic and Slovakia
Popis výsledku anglicky
Our goal was to analyse the effects of performance funding in the specific conditions of Czech and Slovak institutions of higher education, based on the assumption that the key motive for introducing performance funding is to increase accountability. The article confirms that NPM tools still co-exist with other reform trajectories and framings and provides a detailed explanation of how performance funding schemes work in financing higher education-based science in selected transition countries. Finally, we observe that the effects of performance funding on accountability differ depending on the funding parameters and context. We also identified forms of adaptation not previously reported in the literature.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50602 - Public administration
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Public Management Review
ISSN
1471-9037
e-ISSN
1471-9045
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
2630-2652
Kód UT WoS článku
001056886600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85169339349