Technology and Interspecies Musical Practice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10485835" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10485835 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PCRarpOPkA" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PCRarpOPkA</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s12304-024-09584-9" target="_blank" >10.1007/s12304-024-09584-9</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Technology and Interspecies Musical Practice
Popis výsledku v původním jazyce
This case study on the work of interspecies musician David Rothenberg explores how engaging with the songs and rhythms of other species continues to challenge his musical practice and aesthetic. Technology, science and art come together in an artistic and research practice, which is grounded in the belief that technologies can bring us closer to nature. The article outlines how Umwelt theory, enactive music cognition, biosemiotics and the phenomenology of human-technology relations are engaged in the perception and creation of musical experiences. It also looks at how interdisciplinary research practices that traverse zoomusicology, the visual and performing arts, and data visualisation contribute to interspecies music theory and practice. The article concludes by presenting four interspecies auditory dispositives as a guide to how knowledge, tools and practice are entangled in concrete examples from Rothenberg's musical collaborations with nightingales, humpback whales, periodical cicadas and pond life.
Název v anglickém jazyce
Technology and Interspecies Musical Practice
Popis výsledku anglicky
This case study on the work of interspecies musician David Rothenberg explores how engaging with the songs and rhythms of other species continues to challenge his musical practice and aesthetic. Technology, science and art come together in an artistic and research practice, which is grounded in the belief that technologies can bring us closer to nature. The article outlines how Umwelt theory, enactive music cognition, biosemiotics and the phenomenology of human-technology relations are engaged in the perception and creation of musical experiences. It also looks at how interdisciplinary research practices that traverse zoomusicology, the visual and performing arts, and data visualisation contribute to interspecies music theory and practice. The article concludes by presenting four interspecies auditory dispositives as a guide to how knowledge, tools and practice are entangled in concrete examples from Rothenberg's musical collaborations with nightingales, humpback whales, periodical cicadas and pond life.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biosemiotics
ISSN
1875-1342
e-ISSN
1875-1350
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
565-585
Kód UT WoS článku
001291220000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85201322564