The Role of Music Theory in the Twenty-first Century: an Analysis of the Situation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F24%3AN0000056" target="_blank" >RIV/61384984:51110/24:N0000056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Role hudobnej teórie v 21. storočí: analýza situácie
Popis výsledku v původním jazyce
Hudební teorie je muzikologickou disciplínou, za jejíž specifika často považujeme úzký vztah s hudební praxí, zaměření na hudební strukturu, nebo postavení mezi vědou a uměním. Tyto vlastnosti determinují i roli hudební teorie v rámci hudebního diskurzu. Hudební teorie však v posledních desetiletích prochází výraznými změnami. Její role, kompetence, postavení či nástroje se tak více či méně výrazně proměňují. Na to, jak se obor vyvíjí, má přitom vliv samotná hudební a především kompoziční praxe. Ovlivňuje ji však i vývoj muzikologie a hudebního výzkumu; v neposlední řadě pak i kulturněspolečenská situace. Cílem článku je popsat, jaké dopady mají tyto vlivy, jak a jakými prostředky na nové výzvy hudební teorie reaguje a jak to proměňuje její roli v hudebním diskurzu. Text je zaměřen především na výzvy vyplývající přímo z kompoziční praxe. Jako prostředky, jimiž může obor reagovat, jsou v článku postupně formulovány interdisciplinarita a úzký kontakt s praxí. Za specifický přínos hudební teorie, který zároveň může zabezpečit její relevantnost, pak považuje autorka zejména schopnost vymezovat abstraktnější principy a zákonitosti hudebních struktur, také pak jejich začlenění do širšího hudebního, uměleckého a nutně také kulturně-společenského kontextu.
Název v anglickém jazyce
The Role of Music Theory in the Twenty-first Century: an Analysis of the Situation
Popis výsledku anglicky
Music theory is a musicological discipline, the specifics of which are often considered to be a close relationship with musical practice, a focus on musical structure, or a position between science and art. These characteristics also determine the role of music theory within the musical discourse. However, music theory has undergone significant changes in recent decades. Its role, competences, position, and methods have changed more or less significantly. The development of the field is influenced by musical and, above all, compositional practice. However, it is also influenced by the development of musicology and music research; and last but not least, by the cultural and social situation. The article aims to describe the impacts of these influences, how and by what means music theory responds to new challenges, and how this changes its role in the musical discourse. The text focuses primarily on challenges arising directly from compositional practice. As means by which the field can respond to these challenges, interdisciplinarity and close contact with practice are formulated. The author considers the specific contribution of music theory, which can also ensure its relevance, to be the ability to define more abstract principles and laws of musical structures, as well as their understanding in broader musical, artistic and inevitabily also cultural-social context.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
27-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—