Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“If I weren’t an activist, I’d buy an old Nokia and I’d be OK”: Youth wellbeing, digital media, and activism

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10492186" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10492186 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=TuG-qj4ZGT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=TuG-qj4ZGT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5210/fm.v29i12.13854" target="_blank" >10.5210/fm.v29i12.13854</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    “If I weren’t an activist, I’d buy an old Nokia and I’d be OK”: Youth wellbeing, digital media, and activism

  • Popis výsledku v původním jazyce

    For youth activists, digital media are a central tool for awareness raising and mobilisation. At the same time, the pressure to be constantly connected and the negative responses one can encounter through social media, can be significant stressors on youths&apos; wellbeing. Drawing upon a year-long critical comparative ethnographic research project with Fridays For Future youth climate justice activists in Czechia and Hungary, this paper analyses the multifaceted role of digital media in youth activists&apos; wellbeing. On one hand, youth activists encountered varied psychological, social, and physical challenges connected to digital media use, which caused stress and contributed to burnout. On the other hand, they individually and collectively developed diverse coping strategies and mechanisms, as well as digital literacy, which were supported by the movement&apos;s community of activists. This in turn strengthened their resilience and positively contributed to their wellbeing. Ultimately, the youth activists&apos; wellbeing appeared to rely on their own ability to constantly balance between the many challenges encountered related to digital media use for activism, and the resources required to deal with these challenges. Our findings carry important implications for supporting youth activists&apos; wellbeing.

  • Název v anglickém jazyce

    “If I weren’t an activist, I’d buy an old Nokia and I’d be OK”: Youth wellbeing, digital media, and activism

  • Popis výsledku anglicky

    For youth activists, digital media are a central tool for awareness raising and mobilisation. At the same time, the pressure to be constantly connected and the negative responses one can encounter through social media, can be significant stressors on youths&apos; wellbeing. Drawing upon a year-long critical comparative ethnographic research project with Fridays For Future youth climate justice activists in Czechia and Hungary, this paper analyses the multifaceted role of digital media in youth activists&apos; wellbeing. On one hand, youth activists encountered varied psychological, social, and physical challenges connected to digital media use, which caused stress and contributed to burnout. On the other hand, they individually and collectively developed diverse coping strategies and mechanisms, as well as digital literacy, which were supported by the movement&apos;s community of activists. This in turn strengthened their resilience and positively contributed to their wellbeing. Ultimately, the youth activists&apos; wellbeing appeared to rely on their own ability to constantly balance between the many challenges encountered related to digital media use for activism, and the resources required to deal with these challenges. Our findings carry important implications for supporting youth activists&apos; wellbeing.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-28556S" target="_blank" >GA21-28556S: Role online médií v konstruování, vyjednávání a praktikování aktivního občanství dětí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    First Monday

  • ISSN

    1396-0466

  • e-ISSN

    1396-0466

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12

  • Stát vydavatele periodika

    DK - Dánské království

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85216193876