Podpora rozvoje kognitivních dovedností u dětí ze sociokulturně odlišného prostředí s užitím Instrumentálního obohacování R. Feuersteina
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F06%3A00000778" target="_blank" >RIV/00216208:11240/06:00000778 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podpora rozvoje kognitivních dovedností u dětí ze sociokulturně odlišného prostředí s užitím Instrumentálního obohacování R. Feuersteina
Popis výsledku v původním jazyce
Program Instrumentálního obohacování byl původně (v padesátých letech dvacátého století) sestaven jako program pro rozvoj dovedností myslet a nápravu kognitivních obtíží u dětí z kulturně odlišného prostředí a kognitivně handicapovaných dětí. Příspěvek presentuje výsledky evaluace programu v rámci ročního intensivního tréninku jako součásti kurikula dětí třetího a čtvrtého ročníku základní školy. Cílem presentované studie bylo prokázat pozitivní efekt tréninku s užitím programu Instrumentálního obohacování na školní výkony a kognitivní dovednosti sociokulturně handicapovaných romských a českých dětí. Metodologicky studie navazuje na předchozí výzkumné studie realizované především ve Velké Británii(Weller, Craft 1983, Beasley 1987, Blagg 1991)a na pilotní studii z roku 1997 realizovanou Katedrou pedagogické a školní psychologie PedF UK v Praze (Hadj- Moussová, Pokorná a kol 1997). Srovnání výkonů dětí experimentální (N=9) a kontrolní skupiny v testech zvolené testové baterie (vyšetření
Název v anglickém jazyce
Improving cognitive abilities in socially and culturally disadvantaged children:The Evaluation of the Feuerstein Instrumental Enrichment program
Popis výsledku anglicky
Presentation reports data from one year evaluation study of the Instrumental Enrichment program in the context of Czech primary school. This study was designed to prove positive effect of IE training on cognitive abilities and school attainment of culturally (Romi children) and socially (Czech children from the low social economic status background) disadvantaged children. This was the first time this kind of study was done in Czech Republic. It links to previous experience from research on InstrumentalEnrichment implemented in the UK (Weller, Craft 1983, Beasley 1987, Blagg 1991). Project was designed as a comparative study. We were interested in differences between experimental and control groups in the performance on assessment battery before and after intervention and also in changes at the level of childrens behaviour that happened as a result of intervention. Assessment battery consisted of measures of cognitive abilities and IQ, school attainment tests and measures of self-este
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Inkluzivní a kognitivní edukace
ISBN
80-7290-258-x
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
142-150
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
31. 10. 2005
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—