Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The influence of social exclusion on the cognitive abilities of Roma children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F22%3A43904583" target="_blank" >RIV/60076658:12410/22:43904583 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60076658:12110/22:43904583

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kont.zsf.jcu.cz/corproof.php?tartkey=knt-000000-0962" target="_blank" >https://kont.zsf.jcu.cz/corproof.php?tartkey=knt-000000-0962</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.32725/kont.2022.031" target="_blank" >10.32725/kont.2022.031</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The influence of social exclusion on the cognitive abilities of Roma children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article aims to analyse the connection between factors of social exclusion and cognitive development in Roma children. Methods: The research group included 400 Roma children aged 7-11 years (ethnicity based on self-identification) and their parents. They were quota selected from all regions of the Czech Republic, from socially excluded localities and beyond. We used the Woodcock-Johnson IV COG comprehensive intelligence test battery as a research tool to measure cognitive abilities. We measured social exclusion with the newly created Social Exclusion Scale test. We used the SPSS programme to process the data using correlations and regression analysis. Results: Research shows a connection between social exclusion and the cognitive abilities of Roma children in the Czech Republic, but the correlation is not very strong. The cognitive abilities primarily include insufficient language skills and related communication skills in offices, schools, and other institutions. Another important factor are cultural specificities and differences of the Roma minority. For practical social work, working on developing knowledge of the Czech language among Roma families and helping with incomprehensible communication with the authorities seems crucial.

  • Název v anglickém jazyce

    The influence of social exclusion on the cognitive abilities of Roma children

  • Popis výsledku anglicky

    This article aims to analyse the connection between factors of social exclusion and cognitive development in Roma children. Methods: The research group included 400 Roma children aged 7-11 years (ethnicity based on self-identification) and their parents. They were quota selected from all regions of the Czech Republic, from socially excluded localities and beyond. We used the Woodcock-Johnson IV COG comprehensive intelligence test battery as a research tool to measure cognitive abilities. We measured social exclusion with the newly created Social Exclusion Scale test. We used the SPSS programme to process the data using correlations and regression analysis. Results: Research shows a connection between social exclusion and the cognitive abilities of Roma children in the Czech Republic, but the correlation is not very strong. The cognitive abilities primarily include insufficient language skills and related communication skills in offices, schools, and other institutions. Another important factor are cultural specificities and differences of the Roma minority. For practical social work, working on developing knowledge of the Czech language among Roma families and helping with incomprehensible communication with the authorities seems crucial.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50103 - Cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kontakt (vědecký časopis ZSF JU)

  • ISSN

    1212-4117

  • e-ISSN

    1804-7122

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    324-330

  • Kód UT WoS článku

    000905574300009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85144529972