THE IMPACT OF SOCIAL EXCLUSION ON THE SCHOOL SUCCESS OF ROMA CHILDREN
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F20%3A43901487" target="_blank" >RIV/60076658:12410/20:43901487 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12110/20:43901487
Výsledek na webu
<a href="https://www.narodacek.cz/wp-content/uploads/2021/01/Proceedings-of-the-International-Scientific-Conference_2020_final1-157-164.pdf" target="_blank" >https://www.narodacek.cz/wp-content/uploads/2021/01/Proceedings-of-the-International-Scientific-Conference_2020_final1-157-164.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
THE IMPACT OF SOCIAL EXCLUSION ON THE SCHOOL SUCCESS OF ROMA CHILDREN
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá vlivem sociálního vyloučení na školní úspěšnost romských dětí.
Název v anglickém jazyce
THE IMPACT OF SOCIAL EXCLUSION ON THE SCHOOL SUCCESS OF ROMA CHILDREN
Popis výsledku anglicky
It has long been pointed out at the poor school results of Roma children and influences social exclusion in the field of education. The goal of the paper is to analyze the relationship of objectively and subjectively expressed social exclusion to the test of mathematical abilities and reading in Roma children in different age categories. From the point of view of the methodological approach, the quantitative approach, the methodof questioning and the technique of standardized questionnaires were chosen: Diagnostic structure of mathematical abilities (DISMAS), test of fast reading from batteries of diagnostic test literacy skills and Scale of disadvantage. Research group representing Roma families on the basis of ethnic self-identification, selected quantitative selection throughout the Czech Republic (N = 156). Data were processed by nonparametric tests. The results of the research did not provide statistical significance in the context of objective exclusion in the search for life in the excluded locality and selected tests of school abilities in Roma children. Within the subjectively expressed experience of exclusion, a significant relationship to the reading test was described in 7-year-old respondents.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the International Scientific Conference ECONOMIC AND SOCIAL POLICY
ISBN
978-80-87291-27-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
146-153
Název nakladatele
Vysoká škola PRIGO
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Trojanovice
Datum konání akce
1. 9. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—