Některé aspekty nivelizace současné češtiny
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F12%3A10124167" target="_blank" >RIV/00216208:11240/12:10124167 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Některé aspekty nivelizace současné češtiny
Popis výsledku v původním jazyce
Článek na základě analýzy studentských prací za posledních zhruba 15 let sleduje některé změny v češtině studentů humanitních oborů. I když mnohé z nových jevů jsou přirozenou reakcí jazyka na překotné a hluboké změny ve společnosti, objevují se i nivelizační tendence, které jsou v rozporu se současnou potřebou jazykové zdatnosti. Je samozřejmé, že k přirozenému vývoji jazyka patří reakce na moderní způsoby komunikace a proměny ve veřejné sféře (e-mail, internetové sociální sítě, reklama i všudypřítomnývliv angličtiny apod.), ale pokud se dopad těchto nových vlivů spojí s příliš "uvolněnou" jazykovou kompetencí (jíž postulátem nezávaznosti kodifikované normy do jisté míry napomáhá i tzv. koncept minimální intervence), může idiosynkratický charakter komunikátů mimo běžný rámec každodenní komunikace interferovat s jejich cílem. Přes veškerou pozornost věnovanou všeobecnému zvýšení jazykové vzdělanosti postrádají mnozí univerzitní studenti adekvátní zdatnost nejen ve druhém či třetím jaz
Název v anglickém jazyce
Some Aspects of Simplistic Tendencies in Contemporary Czech
Popis výsledku anglicky
Drawing on longitudinal analyses of university students' papers, this article traces some new aspects of contemporary Czech. While many of the new phenomena are relevant responses of the language to the rapidly changing society, others seem to reveal simplistic tendencies, which are quite contrary to the present needs of language competences. It is undeniable that the language must develop in reaction to modern means of communication and the public sphere (e.g. on-line social networking, advertising, the ubiquitous influence of English). However, if the impact of the new influences combines with an "illiterate" language competence (which is, to a certain degree, postulated by the denigration of any codified standards as advocated by the so-called Concept of Minimal Intervention), idiosyncrasy in communication may result in students' failure to relevantly communicate on any level - notably academic or specialist - that exceeds their usual communication routine. In spite of all the care
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Společnost českých zemí v evropských kontextech : České evropanství ve srovnávacích perspektivách
ISBN
978-80-87398-20-3
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
177-198
Počet stran knihy
254
Název nakladatele
Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—