Remembering and Forgetting as a Function of Life
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F13%3A10190433" target="_blank" >RIV/00216208:11240/13:10190433 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.uned.es/dpto_fim/InvFen/InvFen_M.04_II/pdf/28_Mensch.pdf" target="_blank" >http://www.uned.es/dpto_fim/InvFen/InvFen_M.04_II/pdf/28_Mensch.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Remembering and Forgetting as a Function of Life
Popis výsledku v původním jazyce
As Derrida observes, the ideal of a perfect memory has a spectral quality. The desire to achieve it is like the wish of Hanson, the fictional archaeologist, to go beyond the physical remains to grasp the past itself. What seduces us is the thought that remembering is like mechanical reproduction. We forget, however, that a photograph does not remember what we looked like any more than a recording remembers the sound of our voice. Only a living being can remember. Seen in this light, the ultimate problemof the ideal of a perfect memory is that it abstracts remembering from the context in which it functions. In this paper, I argue that this context is that of our embodied being-alive, with all the limitations that this implies. Such limitations impose ateleological structure on our remembering. They determine how memory functions on both an individual and a collective level.
Název v anglickém jazyce
Remembering and Forgetting as a Function of Life
Popis výsledku anglicky
As Derrida observes, the ideal of a perfect memory has a spectral quality. The desire to achieve it is like the wish of Hanson, the fictional archaeologist, to go beyond the physical remains to grasp the past itself. What seduces us is the thought that remembering is like mechanical reproduction. We forget, however, that a photograph does not remember what we looked like any more than a recording remembers the sound of our voice. Only a living being can remember. Seen in this light, the ultimate problemof the ideal of a perfect memory is that it abstracts remembering from the context in which it functions. In this paper, I argue that this context is that of our embodied being-alive, with all the limitations that this implies. Such limitations impose ateleological structure on our remembering. They determine how memory functions on both an individual and a collective level.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Investigaciones Fenomenológicas, Monográfico: Razón y vida
ISSN
1137-2400
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
ES - Španělské království
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
173-186
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—