"Vy jste dole, my nahoře!": Sociální a etnické hranice v základní škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10329371" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10329371 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://lidemesta.cz/archiv/cisla/18,-2016,-3/%E2%80%9Evy-jste-dole,-my-nahore!%E2%80%9C-socialni-a-etnicke-hranice-v-zakladni-skole.html" target="_blank" >http://lidemesta.cz/archiv/cisla/18,-2016,-3/%E2%80%9Evy-jste-dole,-my-nahore!%E2%80%9C-socialni-a-etnicke-hranice-v-zakladni-skole.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Vy jste dole, my nahoře!": Sociální a etnické hranice v základní škole
Popis výsledku v původním jazyce
Článek zkoumá sociální dynamiku marginality a dominance v prostředí základních škol. Zaměřuje se na proces konstruování hranic a na dynamiku sociální vzdálenosti mezi dětmi v základní škole. Všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje postavení žáků v hierarchii, a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Článek je založen na dlouhotrvajícím kvalitativním a etnografickém výzkumu. Stěžejní metodou výzkumu byla metoda etnografického pozorování. Výzkum byl do jisté míry ukotven v interakcionismu. Článek osvětluje mnoho aspektů sociální exkluze ve školním prostředí.
Název v anglickém jazyce
"You're Down, We're Up!": Social and Ethnic Boundaries in Elementary School
Popis výsledku anglicky
The article explores the dynamics of social marginality and dominance in educational settings. Special attention is paid to the role of schools in the process of boundary constructions. The article deals with social distance dynamics among pupils in elementary school, and observes how these dynamics strengthen or weaken their position in the hierarchy. The text describes social interaction in a group of children, and records the context in which the inclusion or exclusion of those who are seen as the bearers of an identity other than the group dominant identity takes place, and whether it has the character of ethnic or social class. The article is based on long-term, qualitative, inductive, and ethnographic fieldwork. The central method of the fieldwork was ethnographic observation. To large degree, the research was conducted in the framework of interactionism. The article sheds light on many aspects of social exclusion in educational settings and on the obstacles of educational research.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lidé města
ISSN
1212-8112
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
441-462
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—