"Vyvolení, outsideři a Romové": selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F17%3A10337876" target="_blank" >RIV/00216208:11240/17:10337876 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.uet.sav.sk/files/etno1-2017-text-web.pdf" target="_blank" >http://www.uet.sav.sk/files/etno1-2017-text-web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Vyvolení, outsideři a Romové": selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami
Popis výsledku v původním jazyce
Článek zkoumá selekci ve školním prostředí. Zvláštní pozornost je věnována základní škole v západní části Slovenské republiky. Text ukazuje, jak školní mechanismy pomáhají utvářet sociální hranice mezi žáky a sociálními skupinami. Kromě toho také osvětluje mnohé aspekty, týkající se společenského postavení romských žáků ve školním prostředí. V tomto kontextu text poukazuje, že postavení romských žáků je závislé na sociálním prostoru v budově školy a na interakci školního a mimoškolního prostředí. Článek přispívá k diskuzi v oblasti vzdělávání, sociální nerovnosti a interetnických vztahů. Vychází z terénního výzkumu, který byl založen na pozorování a nestrukturovaných rozhovorech.
Název v anglickém jazyce
"The Chosen Ones, Outsiders and Roma": Selection of Pupils at an Elementary School with Honors Classes
Popis výsledku anglicky
Drawing from an ethnography study, this article examines the process of selection in educational settings. Special attention is paid to one elementary school in western part of Slovak Republic. The article outlines how school mechanisms help to shape the social boundaries among pupils and social groups. The article also sheds light on many aspects of social position of Roma pupil. In this context, the text says that Roma pupil position depends on the social space in the school building and interaction of school and non-school settings. The text brings into dialogue various themes on education, social inequality and interethnic relationship. The fieldwork is based on observation and unstructured interviews.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenský národopis
ISSN
1335-1303
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
26-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—