Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Social Space and the Question of Objectivity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F17%3A10368235" target="_blank" >RIV/00216208:11240/17:10368235 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/gth-2017-0018" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/gth-2017-0018</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/gth-2017-0018" target="_blank" >10.1515/gth-2017-0018</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Social Space and the Question of Objectivity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In speaking of the social dimensions of human experience, we inevitably become involved in the debate regarding how they are to be studied. Should we embrace the first-person perspective, which is that of the phenomenologists, and begin with the experiences composing our directly experienced lifeworld? Alternately, should we follow the lead of natural scientists and take up the third-person perspective? This is the perspective that asserts that we must begin with what is true for everyone, i.e., with what is available to both me and Others (the &quot;they&quot; that forms the grammatical third person). Both perspectives are one sided in that each presupposes the other for its intelligibility. The third-person perspective is Cartesian and, as I show, privileges space, while the first-person perspective is social in Levinas&apos;s sense and presupposes time. Our reality, I argue, embraces both perspectives and is, in fact, set by their intertwining.

  • Název v anglickém jazyce

    Social Space and the Question of Objectivity

  • Popis výsledku anglicky

    In speaking of the social dimensions of human experience, we inevitably become involved in the debate regarding how they are to be studied. Should we embrace the first-person perspective, which is that of the phenomenologists, and begin with the experiences composing our directly experienced lifeworld? Alternately, should we follow the lead of natural scientists and take up the third-person perspective? This is the perspective that asserts that we must begin with what is true for everyone, i.e., with what is available to both me and Others (the &quot;they&quot; that forms the grammatical third person). Both perspectives are one sided in that each presupposes the other for its intelligibility. The third-person perspective is Cartesian and, as I show, privileges space, while the first-person perspective is social in Levinas&apos;s sense and presupposes time. Our reality, I argue, embraces both perspectives and is, in fact, set by their intertwining.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gestalt Theory

  • ISSN

    2519-5808

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    39

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2-3

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    249-262

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus