Využívání otevřených vzdělávacích zdrojů studenty environmentálních oborů v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10368749" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10368749 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/35" target="_blank" >https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/35</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využívání otevřených vzdělávacích zdrojů studenty environmentálních oborů v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Otevřené vzdělávací zdroje (OER) jsou důležitou inovací ve vzdělávacích technologiích. Jejich správné využívání může mít řadu benefitů pro vysokoškolské vzdělávání i v oblasti environmentálního vzdělávání. Naopak, špatná práce s těmito zdroji může mít negativní dopady na znalosti studentů. Doposud nebylo zřejmé, jaké OER čeští studenti užívají, jak často a k čemu je využívají, a zda jsou schopni určit kritéria kvality. Na základě dosavadních zjištění jsme vypracovali metodu a na jejím základě realizovali výzkum formou dotazníkového šetření. U jednotlivých OER jsme přitom zkoumali a) frekvenci využívání, b) účely využívání a c) subjektivní hodnocení kvality. Dotazníky byly rozdány v rámci environmentálních kurzů na pěti vysokých školách v ČR a celkem bylo vyhodnoceno 233 dotazníků. Ukázalo se, že většina studentů využívá OER často, zejm. Wikipedii, a to jak její českou, tak anglickou verzi, ačkoliv řada z nich má zkušenosti i s úložištěm nelegálních materiálů. Zdroje využívají zejména jako doplněk a sekundární zdroj, případně rozcestník k dalším zdrojům či k přípravě na zkoušky nebo psaní atestačních prací. Jako kvalitní zdroj hodnotí zejména Wikipedii. Většina studentů byla zároveň schopna určit alespoň některá kritéria, podle nichž posuzují kvalitu zdroje.
Název v anglickém jazyce
Usage of Open Educational Resources (OER) by Students of Envi-ronmental Disciplines in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Open educational resources are important innovations in educational technologies. Their proper use can have a number of benefits for both higher education and environmental disciplines. Conversely, poor work when using these resources can have a negative impact on students' knowledge. It is currently unclear what OER students use, how often and for what they use it, and whether they are able to determine any criteria of quality. On the basis of previous findings, we developed a method, and conducted research in the form of a questionnaire-based survey. We investigated a) the frequency of use b) the purposes of use c) subjective quality assessment. Questionnaires were distributed in the environmental courses at five universities in the Czech Republic; 233 questionnaires were evaluated. The results showed that most students use OER often, especially Wikipedia, both its Czech and English versions, although many of the students also have experience with the storage of illegal materials. Resources are especially used as a supplement and secondary resource, as a signpost to other resources, to prepare for a test, or when writing an attestation work. As a quality resource, students especially value Wikipedia. Most students were also able to identify at least some criteria which they use when assessing the quality of a resource.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
1-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—