Možnosti a rizika využití otevřených vzdělávacích zdrojů v environmentálních oborech na vysokoškolské úrovni v ČR: kritéria pro posouzení kvality
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F15%3A10322044" target="_blank" >RIV/00216208:11690/15:10322044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/503/635" target="_blank" >http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/503/635</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.503" target="_blank" >10.14712/18023061.503</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti a rizika využití otevřených vzdělávacích zdrojů v environmentálních oborech na vysokoškolské úrovni v ČR: kritéria pro posouzení kvality
Popis výsledku v původním jazyce
Prosazování otevřených vzdělávacích zdrojů (OER) v dokumentech i praxi na různých úrovních souvisí mj. s možnostmi, které tyto zdroje nabízejí při studiu, sdílení, a popřípadě společné tvorbě souborů informací a poznatků, což má významné dopady na ekonomiku znalostí, ale i způsoby jejich vytváření a reprodukce ve vzdělávání. Článek představuje koncept OER s ohledem na jeho zakotvení v legislativě (problematika copyrightu), roli v celosvětových závazcích k udržitelnému rozvoji, a zejména souvislosti s pedagogickými přístupy v procesu jejich současné proměny a vývoje; poukazuje na inovační potenciál OER pro multidisciplinární obory životního prostředí a UR. Podává stručný přehled typů OER, které jsou v ČR k dispozici otevřenou formou pro studium oborů ŽP a UR, s využitím kvalitativní metody provádí jejich analýzu a navrhuje soubor kritérií, podle kterých lze jednoduše usuzovat na kvalitu daného zdroje. Hodnotí různé typy OER (po 3 v několika skupinách) podle těchto kritérií a diskutuje celkovou povahu informačního prostředí, jak se studentům vysokých škol nabízí. Přehled o situaci OER je uzavřen konstatováním značných příležitostí zvláště v oblasti ŽP a UR, které souvisí s multidisciplinární povahou těchto oborů; tyto možnosti však nebývají naplněny především pro nesnadné rozlišení kvality zdroje v prostředí internetu, ale pravděpodobně i neschopnost samotných studentů takovou kvalitu posuzovat a možná i všeobecnou nedůslednost vysokoškolských učitelů při prosazování etických norem při studiu.
Název v anglickém jazyce
Opportunities and risks of the use of open educational resources in environmental fields at the university level in the Czech Republic: the criteria for assessing the quality
Popis výsledku anglicky
Expansion of open educational resources (OER) in documents and practice at various levels is related to, among other things, the options these resources offer for the study, sharing, and possibly joint creation of information materials. This has important implications for the knowledge economy, but also the ways of its production and reproduction in education. The article introduces the concept of OER from a legislative perspective (copyright issues), its role in global commitments to sustainable development and particularly in relation to the teaching/learning methods and approaches in the process of their current transformation; the innovative potential of OER for the multidisciplinary field of environment and sustainable development is highlighted. A brief overview of the types of OER which are available in the Czech Republic for the study of environmental and sustainability fields is provided, and qualitative methods of analysis are used to develop a set of criteria through which the quality of the resource can be easily assessed. Different types of OER are evaluated according to these criteria and the overall character of the information environment available to university students is discussed. This brief overview is concluded by underlining significant opportunities of OER particularly in the environment and sustainability oriented disciplines owing to the multidisciplinary nature of these fields. These opportunities, however, are not fully exploited especially because the quality of these resources available on the internet is difficult to assess. Another issue is also the possibility that students themselves are not skilled in distinguishing the quality of resources, and perhaps also due to the reluctance of university teachers to encourage and support students in applying consistent ethical standards in their use of materials in their studies.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD020400" target="_blank" >TD020400: Využití regionálních případových studií udržitelného rozvoje ve vysokoškolské výuce a pro tvorbu tzv. Open Educational Resources</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
1-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—