Vývoj nebo výkyv? Perspektivy současného myšlení vývoje umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10394657" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10394657 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj nebo výkyv? Perspektivy současného myšlení vývoje umění
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto příspěvku bude zamyslet se nad problémem argumentačních bází, které nás opravňují k aplikaci schematických křivek naznačujících vývoj, výkyv, zlom, krizi či konec umění, resp. nad možnostmi myšlení vývoje v situaci, kdy po moderní a postmoderní destrukci metafyzik očividně nedisponujeme žádnou sjednocující koncepcí vývoje či dějin. Náznaky určitého východiska budu hledat u dvou autorů ovlivněných ontologií Martina Heideggera. V úvodní části příspěvku věnované Janu Patočkovi bych chtěl - též s ohledem na hlavní téma konference - interpretovat nejprve jeho studii Umění a čas z roku 1966, která nám poslouží jednak jako příklad moderního myšlení dějinnosti a jednak specifického, inovativního a aktualizačního přístupu k Hegelovu dílu, které Patočka jako jeho detailní znalec dále promýšlí a ukazuje jeho relevanci za hranicemi původního metafyzického systému. Ve druhé části se zaměřím na analýzu italského filosofa Gianni Vattima, který se snaží popsat změnu ontologického statutu umění a lidské existence v epoše, kdy náš svět utvářejí masmédia a informační technologie. U obou autorů se pokusím ukázat možnosti jakéhosi "post-metafyzického" myšlení vývoje a jeho případné excesivity.
Název v anglickém jazyce
Progress or deflection? Perspectives of contemporary thought of art progress
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to address the problem of argumentation bases that entitle us to apply schematic curves to indicate the development, fluctuation, break, crisis or end of art, respectively, over the possibilities of thinking of evolution in a situation where, after modern and postmodern destruction of metaphysics, we obviously do not have any unifying concept of development or history. I will look for a few points for two authors influenced by Martin Heidegger's ontology. In the introductory part of the paper devoted to Jan Patočka I would like - also with regard to the main theme of the conference - to interpret the first of his study Art and the Time (1966), which will serve as an example of modern thinking historicity and also specific, innovative and updated access to Hegel's work, which Patočka, as his detailed expert, continues to think and shows his relevance beyond the boundary of the original metaphysical system. The second part of paper will focus on the analysis of the Italian philosopher Gianni Vattimo, who is trying to describe the change of ontological status of art and human existence in a time when our world is shaped by the mass media and information technologies. In both authors I will try to show the possibilities of some "post-metaphysical" thinking of development and its possible excesses.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve „koncov umenia“ v estetických, umenovedných a filozofických teóriách
ISBN
978-80-555-2179-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
240-252
Název nakladatele
Prešovská univerzita v Prešove
Místo vydání
Prešov
Místo konání akce
Nový Smokovec
Datum konání akce
18. 5. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—