Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Economy and Theodicy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10401142" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10401142 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Economy and Theodicy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the Western tradition, the question of evil has been tied to theodicy. Etymologically, the word, theodicy, comes from the Greek words for God (theos) and justice (diké). Theodicy asks, how evil is compatible with God&apos;s justice. In considering this question, we have to distinguish between natural and human evil. Natural evil involves such things as the suffering involved when an animal seizes on its prey. It also includes such things as natural disasters like draught and disease. Its exemplar is the fact of death, which, as inevitable, is a part of life as such. Human evil, by contrast, is the evil that we ourselves commit. Here, the question of theodicy concerns God&apos;s response to the evil that we bring into the world. In what follows, I will argue that theodicy fails when it runs together these two types of evil. Justifying the presence of natural evil in terms an &quot;economy&quot; that looks to the whole, it makes itself ridiculous when it applies this concept to human evil. Doing so, it misses the specifically Christian conception of God&apos;s relation to the evils we commit.

  • Název v anglickém jazyce

    Economy and Theodicy

  • Popis výsledku anglicky

    In the Western tradition, the question of evil has been tied to theodicy. Etymologically, the word, theodicy, comes from the Greek words for God (theos) and justice (diké). Theodicy asks, how evil is compatible with God&apos;s justice. In considering this question, we have to distinguish between natural and human evil. Natural evil involves such things as the suffering involved when an animal seizes on its prey. It also includes such things as natural disasters like draught and disease. Its exemplar is the fact of death, which, as inevitable, is a part of life as such. Human evil, by contrast, is the evil that we ourselves commit. Here, the question of theodicy concerns God&apos;s response to the evil that we bring into the world. In what follows, I will argue that theodicy fails when it runs together these two types of evil. Justifying the presence of natural evil in terms an &quot;economy&quot; that looks to the whole, it makes itself ridiculous when it applies this concept to human evil. Doing so, it misses the specifically Christian conception of God&apos;s relation to the evils we commit.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Filozofia wobec zła. Od spekulacji do transgresji

  • ISBN

    978-83-233-4557-2

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    25-38

  • Počet stran knihy

    247

  • Název nakladatele

    Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Místo vydání

    Krakov

  • Kód UT WoS kapitoly